Selvmords tanker og sexuelle krænkelser

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har haft overskud til at skrive. Ud fra dit brev kan jeg læse, at du har haft det hårdt i lang tid og at det har tæret meget på kræfterne.

Ovenikøbet har din bror nu spurgt om han må se dig nøgen. Jeg kan godt følge dig i at du derfor ikke føler dig tryg derhjemme.

Hvis du oplever at du ikke bliver lyttet til eller taget alvorligt fra din mor, så det er helt forståeligt, at du bliver frustreret og mister modet til livet.

Jeg bider mærke i, når jeg læser dit brev er, at du skriver at du ikke går nok ud. Jeg tænker på om du føler du dig alene med dine tanker. Jeg kommer derfor til at tænke på, at det måske giver dig en følelse af ensomhed?

Jeg kan jo slet ikke vide, om det er sådan, du har det. Men jeg ved, at mange unge, der har det svært, oplever at føle sig ensomme, fordi de går med problemerne alene. Og at vejen ud, er at åbne op. Det har du allerede gjort med dette brev til BørneTelefonen.

Nogle gange kan man føle en form for tomhed og meningsløshed – uden at kunne sætte en finger på, hvad det præcis skyldes. Det lyder til, at det er sådan, du har det. Følelsen har nu sat sig så fast i dig, at du faktisk reagerer fysisk. Du spiser ikke det, du har brug for.

Får din hjerne ikke får den mad, den skal bruge – så påvirkes den. Og det kan betyde, at det bliver sværere for dig at håndtere de negative tanker, men det tror jeg godt at du er klar over.

Du har forskellige muligheder:

Jeg tænker at du har brug for at få snakket tingene igennem. Du kan eventuelt henvende dig til headspace https://www.headspace.dk/ Headspace er et anonymt og gratis rådgivningstilbud (ligesom BørneTelefonen) men her kan man få en snak ansigt til ansigt.

Du har også mulighed for at henvende dig i din kommune. Kommunen har en ungeafdeling hvor det også er anonymt og gratis. Ring til ‘anonym rådgivning for unge’ i din kommune – prøv at google dig fre. Vi kan også finde nummeret til dig.

Du har en følelse af at din mor ikke rigtigt tager dig alvorligt og hjælper dig. Kan det tænkes at hun gerne vil, men ikke helt ved hvordan? Hvis du viser hende dit brev og mit svar – så får hun måske en bedre forståelse for hvordan du har det og hvordan hun kan hjælpe dig. Din mor kan også ringe til vores ForældreTelefon på 35555557 de få råd og vejledning.

At være aktiv med sin krop, kan nogle gange give ro i sindet. Måske bare komme ud og gå en tur hver dag?

Husk på, at du også altid er velkommen til at ringe ind til os, hvis du har brug for råd eller har lyst til at snakke. Vi sidder klar til at lytte på alt – stort som småt. Ring eller SMS 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.