Brev
seksuelt overgreb, eller har jeg selv en del af skylden?
Hej.
jeg er vildt fortvivlet lige nu, og ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre videre herfra.
I sidste uge var jeg til en fest med mine kollegaer, hvor vi tog i byen bagefter. Min ene kollega var ikke taget med videre i byen, så jeg skrev frem og tilbage med ham, om jeg skulle komme hjem til ham.
Det endte med, at jeg efter noget tid i byen, tog hjem til ham. Da jeg kom ind i lejligheden, snakkede vi lige kort, hvorefter vi lagde os i sengen.
Jeg sagde til ham at jeg altså ikke bare var ude på et éngangsknald, hvortil han sagde at så måtte vi jo bare gøre det flere gange.
Han begyndte at kysse mig voldsomt, og fik sat mig ovenpå ham, hvor han begyndte at tage mit tøj af.
Vi begyndte at have sex, men der gik ikke længe inden jeg sagde til ham at jeg ikke kunne fordi det gjorde for ondt, og at jeg ikke havde lyst. Man kunne tydeligt mærke på ham at han blev irriteret, og han spurgte om det ikke var derfor jeg var kommet..
Han fik hurtigt vendt mig om så jeg lå på siden, hvorefter han tog mig bagfra mens han holdte mine hænder over hovedet.
Der røg nogle tårer ned af mine kinder fordi det gjorde så ondt, men jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre.
Han fik på en eller anden måde sat mig op på ham, så jeg red ham, men med ryggen imod hans hoved. Han fik mig med voldsomme bevægelser bevæget op og ned, da jeg slet ikke selv var i stand til det da det gjorde så ondt.
Da han til sidst ville være øverst, sagde han til mig at kondomet var røget af, og jeg sagde til ham at jeg ville mere, og slet ikke hvis der ikke var et kondom. Han svarede blot at han ikke havde flere, hvorefter han trængte ind i mig igen.
Det tog noget tid inden jeg endelig fik skubbet ham væk, hvorefter jeg rejste mig op og fik fat i mit tøj og gik.
Da jeg kom ud på vejen brød jeg fuldstændig sammen, og følte mig så beskidt og billig.
Dagen efter skrev han en besked til mig hvor han undskyldte.
nu står jeg i det dilemma, at jeg ved ikke om jeg kan anmelde det, da jeg ikke ved om det er et seksuelt overgreb?
Jeg har lederne på min arbejdsplads indover, og de vil selvfølgelig helst at jeg anmelder det, men jeg kan ikke finde ud af om jeg selv har haft en skyld i det, eller om jeg skulle have sagt stop flere gange?
Jeg er super fortvivlet, og ved ikke hvad jeg skal gøre. Det hele vender sig i mig når jeg ser ham på arbejdet…
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 20
Jeg forstår egentlig godt, at du er forvirret, for sådan kan man nemt have det, når man har været ude for en voldsom oplevelse. Så kan man måske ikke helt mærke, hvad det er, kroppen fortæller én. Du har formentlig en form for chokreaktion, og det er almindeligt at have det efter et seksuelt overgreb.
Og det vil jeg kalde det, du har været ude for. Det var et overgreb, fordi du sagde nej, og det ikke blev respekteret. Du gentog dit nej flere gange, men alligevel tvang din kollega dig til at blive ved at have sex med ham. Det er slet ikke i orden, og det er der også noget, der tyder på, at han godt er klar over - han skrev nemlig og undskyldte næste dag.
Alligevel er du i tvivl, om du skal anmelde ham. Det er en tvivl, rigtig mange kan have efter et seksuelt overgreb. Man kan tænke - ligesom du gør - at man måske selv havde en del af skylden. Man kan også være bange for, hvad man sætter gang i med sådan en anmeldelse. Så får flere personer det at vide, og måske har de en mening om det, der er sket. Mange føler skam og er bange for, hvad andre vil tænke om dem. Men du bliver heldigvis bakket op af lederne på din arbejdsplads, og det er så stærkt af dig, at du for fortalt det til dem!
Jeg tænker, at du måske kan få deres hjælp til at anmelde det, for jeg ved fra andre, at det kan være rigtig godt at have nogen, der støtter og hjælper. Du kan starte med at kigge på siden www.voldtaegt.dk og finde det center, der er tættest på, hvor du bor. Man kan både få akut hjælp, når et overgreb lige er sket, men også i længere tid efter. De hjælper med alt det praktiske omkring anmeldelse, og de kan også tilbyde samtaler med en psykolog og andre måder at bearbejde et overgreb og komme videre.
Hvis din tvivl om, hvorvidt det var et seksuelt overgreb, skulle dukke op undervejs, så husk dig selv på, at et NEJ er et NEJ! Og det skal respekteres. Man har altid lov at sige nej til sex - også selv om man allerede er "i gang".
Kærlig hilsen BørneTelefonen