seksuelt overgreb, eller har jeg selv en del af skylden?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 20

Jeg forstår egentlig godt, at du er forvirret, for sådan kan man nemt have det, når man har været ude for en voldsom oplevelse. Så kan man måske ikke helt mærke, hvad det er, kroppen fortæller én. Du har formentlig en form for chokreaktion, og det er almindeligt at have det efter et seksuelt overgreb.

Og det vil jeg kalde det, du har været ude for. Det var et overgreb, fordi du sagde nej, og det ikke blev respekteret. Du gentog dit nej flere gange, men alligevel tvang din kollega dig til at blive ved at have sex med ham. Det er slet ikke i orden, og det er der også noget, der tyder på, at han godt er klar over - han skrev nemlig og undskyldte næste dag.

Alligevel er du i tvivl, om du skal anmelde ham. Det er en tvivl, rigtig mange kan have efter et seksuelt overgreb. Man kan tænke - ligesom du gør - at man måske selv havde en del af skylden. Man kan også være bange for, hvad man sætter gang i med sådan en anmeldelse. Så får flere personer det at vide, og måske har de en mening om det, der er sket. Mange føler skam og er bange for, hvad andre vil tænke om dem. Men du bliver heldigvis bakket op af lederne på din arbejdsplads, og det er så stærkt af dig, at du for fortalt det til dem!

Jeg tænker, at du måske kan få deres hjælp til at anmelde det, for jeg ved fra andre, at det kan være rigtig godt at have nogen, der støtter og hjælper. Du kan starte med at kigge på siden www.voldtaegt.dk og finde det center, der er tættest på, hvor du bor. Man kan både få akut hjælp, når et overgreb lige er sket, men også i længere tid efter. De hjælper med alt det praktiske omkring anmeldelse, og de kan også tilbyde samtaler med en psykolog og andre måder at bearbejde et overgreb og komme videre.

Hvis din tvivl om, hvorvidt det var et seksuelt overgreb, skulle dukke op undervejs, så husk dig selv på, at et NEJ er et NEJ! Og det skal respekteres. Man har altid lov at sige nej til sex - også selv om man allerede er "i gang".

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.