Brev
Seksuelt overgreb
Hej,
Mig og min veninde er begge 11 år, og går til fodbold. Vores træner tager ”fat” på os, og det er ret ubehageligt. Engang rørte han ved min venindes røv. Det er ret ubehageligt!
Kan I hjælpe os?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Tak for dit brev, hvor du fortæller om din fodboldtræner, som tager 'fat' på dig og din veninde.. Og du giver meget tydeligt udtryk i brevet for, at I begge synes det er ubehageligt..
Og det er nok til at jeg kan forstå, at din træner, helt klart overskrider jeres grænser, og det skal en træner selvfølgelig ikke gøre. Vi har alle vores grænser for hvor tæt vi vil være på andre mennesker og hvordan vi bryder os om at andre rører ved os. De grænser kan variere alt efter om det er vores veninde, klassekammerat eller fodboldtræner, men ligemeget hvad, så har vi alle ret til at vores grænser overholdes. Og dermed har vi også ret til at give udtryk for, hvornår andre har overskredet vores grænser.
Og det synes jeg også, at I skal gøre i det her tilfælde. Jeg tænker, at det er vigtigt, at jeres træner får af vide, at det er ubehageligt for jer, når han tager fat i jer. Måske tænker han ikke over det og vil blive glad for at blive gjort opmærksom på det, så han undgår at overskride jeres grænser.
Jeg tænker, om det kunne være rart for jer at få hjælp til det fra en voksen? Eller om I synes I selv kan sige det til ham? Hvis I vælger selv at sige det til ham, vil det måske være rart at I begge to er der. Og at I siger det til ham på et tidspunkt, hvor han har tid til at lytte til, hvad I siger og ikke skal skynde sig videre med træningen. Hvis I har mere lyst til at få hjælp fra en voksen, kunne det måske være en mulighed at tale med jeres forældre om det?
Hvis det er sådan, at jeres træner ikke synes, det er et problem eller at han ikke kan se, at han gør noget forkert, tænker jeg, at det måske kan være svært at stå som 11-årig og sige det til ham? Og i det tilfælde vil han måske lytte mere til hvad en anden voksen siger?
Jeg tror, at de fleste voksne vil tage jer alvorligt, hvis I fortæller dem om, hvad I oplever han gør og hvordan det føles for jer, og dermed også hjælpe jer til at få fortalt ham det.
Du skriver ikke om I allerede har talt med jeres forældre om det. Men hvis I ikke har det, tænker jeg, at det kunne være en rigtig god idé at tale med dem først.. Sammen kan I så finde ud af, hvordan jeres træner skal have det af vide.
Jeg håber, at det var svar nok? Ellers er I meget velkomne til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale mere med en af vores rådgivere..
Mange hilsner fra BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.