Brev
Seksuelt overgreb
Hej bb
jeg er en pige på 12,
vær gang jeg er hos min far så vold tager ham mig i mens jeg sover,
jeg har taget ham i det og jeg er maget bange for a t blive gravid, for han vold tager mig os når jeg har mens,
jeg tør ik og sige det til min mor ;(
kh pigen på 12
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev, hvor du beskriver den meget alvorlige situation, du står i.
Jeg er rigtig ked af at høre, hvad din far gør mod dig. Det er bare slet ikke noget, der bør ske. Og jeg kan nemt forestille mig, hvor frygteligt du må gå og have det. Det er også kun helt naturligt, at du er bange for at fortælle din mor om det.
De fleste børn og unge, som har stået i en lignende situation, synes, at det er pinligt at sige det til nogen. Nogle kan være bange for, at andre vil tænke, at det er deres egen skyld. Men ved du hvad, det er ALDRIG ens egen skyld, når en voksen begår overgreb mod et barn. Det er den voksne, som bærer hele ansvaret for situationen. Det er den voksne, der overskrider alle grænser for, hvad der er tilladt.
Lovgivningen
I Danmark er det ulovligt for en voksen at have sex med nogen under 15 år, det er ulovligt at tvinge nogen til sex mod deres vilje, og det er ulovligt at begå seksuelle overgreb mod ens egne børn.
At få talt med nogen
Selvom det er virkelig svært, så er det meget vigtigt, at du får det sagt til nogen. Den eneste måde, det kan blive stoppet på, er, hvis du fortæller om det. Det virker måske voldsomt, men jeg er sikker på, at du godt kan klare det.
Hvis du har et tillidsfuldt forhold til din mor, men synes, at det pinligt og skamfuldt, så kan du jo starte med at sige til hende, at du ikke vil hen til din far mere. Så kan det være, at det vil komme naturligt at få det sagt der. Ville du kunne gøre det på den måde?
Hvis du i første omgang ikke tør at sige det til din mor, synes jeg, at du skal fortælle det til en anden voksen, som du har tillid til. Det kunne fx være én af dine lærere. Så kan læreren tale med din mor. Var det en mulighed?
Det kan også være til en veninde eller en kusine eller en anden, som du kender godt, og som kan hjælpe dig med at tale med en voksen.
Hovedsagen er, at du får det sagt, så det kan blive stoppet, og så du ikke skal gå og bære på det alene.
At få hjælp
Jeg håber selvfølgelig, at du finder modet til at få det sagt til din mor eller en anden voksen, men måske kunne det styrke dit mod at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvor du kan få en mere instruerende samtale med en rådgiver, der kan hjælpe dig med, hvordan du præcis får det sagt. Du kan også skrive en sms eller skrive til chatten. Det er gratis, og du er anonym alle tre steder.
Du skal sige til dig selv, at du godt kan klare det; at du er stærk, og at du ikke vil finde dig i det, der sker. Jeg håber det allerbedste for dig!
Masser af tanker og et stort kram til dig fra BørneTelefonen