Brev
Seksuelt overgreb
hej børnebrevkase
jeg er 12år og jeg har et problem efter min mor døde har jeg lukket mig selv inde i min krop og jeg spiser ikke noget og snakker ikke med nogle,der er en jeg snakker med min min bedste ven (det er en dreng på alder med mig) og en dag var hjemme og sove hos ham og for at blive tråstet af ham for han giver gode råd.men da vi skulle sov sov vi oppe på hans hems og efter nogle timer kunne jeg ikke mærke min dyne,som jeg sov med eller min trøje da jeg åbnede min øjne lå min ven´s storebro på mig uden trøje og i underbukser og sagde at jeg bare skulle nyde det,jeg var så trædet at jeg ikke grojde nåd.
e men efter et 15. tog jeg min pude og slog min ven´s storebro i hovedt med den så han fløg ud til siden men det var ikke den sidste gang det skete for en dag skulle vi på ferie sammen min famillie og min ven´s famillie, og ven´s storebro fuldet efter mig ude på badeværelset men jeg låste ham ude (jeg skulle i bad) efter 10minuter fik han åbnet døren og der var kun so tli bage i huset og tog på brysterne og begyndet at kysse mig over alt………..
og jeg er bange for ham og jeg har ikke sagt det til min far, og hver gang jeg ser ham cykler erller løber jeg så hurtig jeg kan end til jeg er hjemme.
hilsen den bange pige på 12år.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev her til BørneBrevkassen, der er rigtig modigt af dig, at du har fået taget første skridt og skrevet herind. Det er absolut slet, slet ikke i orden på nogen måde, det din vens storebror udsætter dig for.
Jeg tænker, du kunne have brug for noget voksenhjælp, for at få ham til at stoppe med det han gør. Kunne du fortælle din far, hvad det er, der sker? Måske kan det være svært at tage hul på sådan en samtale, men måske ville det være en hjælp for dig, hvis du viste din far dit brev her fra BørneBrevkassen. Eller måske kunne du skrive et andet brev til din far, hvor du fortæller, hvad det er, der sker? Det kan godt være, at din far kan føle sig usikker på, hvordan han skal takle det, du fortæller, når jeres familier kender hinanden. For din far kan det være en mulighed at kontakte Børns Vilkårs ForældreTelefon på 35 55 55 57 og helt anonymt få råd om, hvordan han kan takle situationen og hjælpe dig bedst muligt. Det kan du måske sige til ham?
Det kan være, at der er en masse tanker indeni dig, i forhold til hvad vil der så ske med dit venskab med lillebroderen? Lige meget hvad, så er det noget, du ikke på nogen måde skal acceptere sker for dig. Det er ikke din skyld på nogen måde, tænk bare på den første gang det skete, hvor du vågnede ved det. Han er klart gået langt over dine grænser. Det er ikke i orden, at du skal gå rundt og være bange og flygte fra nogen.
Selv om du ikke lige reagerede først, er det rigtigt godt, at du nu gør noget for at stoppe det. Måske kunne det også være en mulighed for dig at tale med skolens sundhedsplejerske om, hvordan du har det? Det kan være, du både kan fortælle hende om dine ubehagelige oplevelser med storebroderen, men det kan måske også være rart for dig at tale om, hvordan du ellers har det. Det må have været rigtig hårdt for dig, da du oplevede din mor døde, og det gør mig ondt for dig. Har du mon fået hjælp til at komme over din sorg? Måske kunne sundhedsplejersken give dig noget til det også.
Hvis du har brug for at tale med en anden sød voksen om det, din vens storebror gør, eller tale om hvordan du har det, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.