Brev
Seksuelt overgreb
Hej
Jeg har skrevet med en dreng på min alder på nettet. Vi har også snakket sammen i telefon. Jeg følte mig virkelig tryg hos ham, så vi aftalte at skulle mødes en dag.
Vi tager hjem til ham og spiser pizza. vi har det rigtig sjovt og griner hele tiden. men da vi skal se film begynder han at ligge tæt på mig og kysse mig på halsen, jeg siger stop og stritter imod. han stopper så igen. men fordi jeg er så træt falder jeg i søvn.
jeg vågner igen da jeg kan mærke noget ved min hånd. (hans P..) men jeg åbner ikke øjnene. jeg ligger bare helt stiv og tør ikke bevæge mig. han begynder så at tage mit tøj af og rør mig alle de der steder… rigtig ubehageligt.
på en eller anden måde får jeg vredet mig fri og løber hjem.
han skriver så senere undskyld over sms og sådan noget.
Mit spørgsmål er så nu: hvad skal jeg gøre?
jeg har det rigtig dårligt med det hele og har ingen at snakke med (er ikke på talefod med mine forældre eller andre)
Jeg vil gerne se ham igen fordi han var så sød og forstående og vi klingede rigtig godt sammen, men jeg er samtidig bange for at det vil ske igen..
hilsen E
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære E. Tak for dit brev. Jeg kan forstå, at du havde mødt en rigtig sød fyr på nettet, som du desværre har haft en rigtig væmmelig oplevelse med. Når man oplever noget, som man føler går over ens grænser, er det rigtig vigtigt, at man får talt om det. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet herind. Sejt gjort! Jeg håber, at jeg måske kan give dig nogle forslag til, hvad du kan gøre, så du kan komme videre på en måde, hvor du passer på dig selv.Jeg kan forstå, at din krop endte med at reagere. At du med andre ord simpelthen fik vredet dig fri og løb hjem. Det er jeg rigtig glad for at læse - det er ikke altid at man kan det, det kunne du! Du kom af sted, og overgrebet har sat dybe spor hos dig. Du har valgt at kalde dit brev for "seksuelt overgreb", og det viser, at du godt ved, at det, som han gjorde, ikke var okay - han overskred dine grænser!  Du skriver, at ham drengen har sagt undskyld over SMS, men alligevel har du din tvivl. Du spørger, hvad du skal gøre. Det kan jeg ikke helt svare på, men jeg kan måske få dig til at tænke på, hvad oplevelsen gjorde ved dig. Du fortæller, at du faktisk sagde stop, da han forsøgte at kysse dig, og det gør det endnu mere uacceptabelt, at han også rørte ved dig, da du sov. Det er et overgreb, og ligegyldigt hvor gerne man vil glemme det, så er man nødt til at få talt ud om det.
Derfor skal du gøre op med dig selv, om du tror, du kan "komme over"  overgrebet og med tiden genopbygge tilliden til ham drengen. Det kan være svært at vide, men det er heller ikke så vigtigt, om du kender svaret på forhånd. Men det er derimod meget vigtigt, at du hele tiden mærker efter og er tro mod dig selv og dine følelser. Hvis du kan mærke, at du ikke kan tilgive ham drengen for det, der skete, så må du gøre det forbi for at passe på dig selv.Under alle omstændigheder skal du sige til ham med ord, at det ikke er i orden. På nuværende tidspunkt er det ”kun” din krop, der har reageret ved at løbe væk fra en situation, du ikke kunne lide. Derfor må du finde ud af, hvordan du bedst kan få talt med ham. Måske er det via sms, chat eller et møde - hvis det føles ok for dig. Husk at mærke efter, hvordan du har det og respektere det du mærker.Du skriver selv, at du gerne vil se ham igen, fordi I ”klingede rigtig godt sammen”, men at du samtidig er bange for, at der vil ske noget lignende igen. Måske kan det være en god ide at skrive til ham, at du gerne vil mødes og snakke sammen om det, der skete. Men så skal du finde et sted, hvor du føler dig tryg. Det kan være, det skal være et sted, hvor I ikke er alene. Måske har du selv et godt sted i tankerne?
Det kan også være, at det vil være rarest for dig, hvis du får skrevet alle dine tanker ned. Så kan du overveje at vise ham, hvad oplevelsen har gjort ved dig. Det er vigtigt, at han lærer, at det han har gjort er meget forkert – og aldrig noget, du vil acceptere sker igen! Han skal også komme med sine tanker om det, der er sket, hvad der gjorde at det skete og hvad han har tænkt sig at gøre anderledes, hvis I fremover skal ses. Det kan også være, at du ender med at finde ud af, at du ikke kan tilgive ham for det, der skete eller at du simpelthen ikke kan ”glemme” episoden. Så håber jeg, at du ved, at selvom han måske virker sød og forstående, så findes der rigtig mange gode drenge, der godt ved, hvad der er rigtigt/forkert. Og det er aldrig i orden at gøre/prøve på noget, når den anden part allerede har givet udtryk for, at det ikke var noget, hun/han brød sig om. Og slet ikke når man sover. Når man sover, skal man kunne være tryg. Det er med andre ord et tidspunkt, hvor man er meget sårbar, fordi man ikke har mulighed for at sige ordentligt fra. Jeg håber, at du finder ud af det, der er mest rigtigt for dig! Det er kun dig, der ved det.
Jeg vil også sige til dig, at du har været udsat for et overgreb og det kan du anmelde til Politiet. Der er mange som udsættes for overgreb som ikke tør anmelde det, af bekymring for ikke at blive troet på. Jeg ved ikke, hvordan du har det med det. Jeg vil i hvert lige sige, at det er en rettighed du har.
Lige nu fornemmer jeg, at du er ved at finde ud hvordan du skal komme videre og forholde dig til det der er sket. En ting, som du også kan gøre er at kigge på hjemmesiden for Rigshospitalets center for overgreb http://www.rigshospitalet.dk/menu/AFDELINGER/Enheder+paa+tvaers/Center+for+Seksuelle+Overgreb/Andre+centre/ , her kan du se de steder i landet, hvor du kan ringe eller komme ind og tale med nogen. De har stor viden om overgreb og de ting som kan være svære, og de ting som kan hjælpe dig til at få det godt igen. Du har mulighed for at ringe til dem, det sted som passer dig og få en snak med dem - uden, at du fortæller dit navn.   Hvis du har brug for en at tale med om det hele, så er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder der rådgivere parat, der altid er klar til at lytte og høre din historie. Hvis du tænker, det vil være svært for dig at fortælle om overgrebet, så kan du give rådgiveren id.nr. til dit brev og give rådgiveren mulighed for at læse, hvad det er der er sket for dig. Så kan I snakke videre derfra, om det du har brug for. Jeg ved andre unge har brugt det til at gøre det lidt nemmere at snakke om - måske vil det også være en hjælp for dig?
De allerbedste tanker til dig
fra BørneTelefonen.
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.