Brev
Seksuelt overgreb.
Hej BB.
For 4 år siden, havde jeg et fritids arbejde i en genbrugsforretning hvor jeg hjalp med at sætte ting på plads, gøre rent og lidt andet. Jeg stolede virkelig meget på personen da han var en virkelig tæt knyttet ven af familien.
En dag skulle jeg fylde hø i sække oppe på hans høloft, jeg vidste ikke hvordan jeg gjorde så han skulle gå med der op. Jeg husker at han flere gange grinte hånligt og på en nedgørende måde. Da han havde vist mig det, begyndte jeg at føre det selv, efter ca 10 minutter, sagde han je skulle holde en pause.. Jeg blev ved med at sige at jeg godt kunne fortsætte, men han mente at han kunne se på mig jeg trængte til en pause.
Jeg satte mig på en høstak ca en meter fra ham. Han sagde je skille sætte mig ved siden af ham, jeg var virkelig bange, så bange at jeg ikk kunne græde, så jeg satte mig ved siden af ham. Da jeg havde sat mig gik der 5 minutter så sagde han jeg skulle sætte mig på hans skød…
Først der var jeg klar over hvad han ville, men jeg kunne ikke bare løbe, je skulle jo ned af stigen, som ikke stod ordentlig fast.. Så det eneste jeg kunne gøre var at høre efter.. Jeg satte mig på ham og han begyndte at nusse mig på ryggen, derefter på maven.. Efter 5 minutter tig han sin hånd ind under min trøje, og kørte langsommere op mod mine bryster, han tog på mig. I lang tid. Og jeg kunne ikke gøre andet, end at lade som om det var okay..
Han spurgte om jeg ville røre ved hans tissemand, men jeg takkede nej og han accepterede det… Han holdte op, men sagde “hvis du siger det til nogen, gør jeg det igen, man må gerne holde hemmeligheder med mig, jeg gør dig ikke noget *****!” Jeg holdte det inde i 2 år og det er nu 4 år siden det skete (jeg er 14 nu) Jeg har tænkt på selvmord mange gange og det ender det sikkert også med.. Hvad skal jeg gøre? :i
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Hvor er det godt, at du skrev herind til BørneBrevkassen, det er nogle grimme ting du har været udsat for, og så fra en mand du stolede på. Når man har været udsat for et overgreb, så er det noget der sætter spor dybt i sjælen, så jeg kan sagtens forstå at du har det rigtig skidt.
Manden, som var en tæt knyttet ven af familien, gjorde noget der overhovedet ikke er acceptabelt, og du følte det klart som et overgreb. Jeg tænker, at du reagerede rigtig godt i den situation du var i da overgrebet skete, for du prøvede at kontrollere situationen ved at forblive rolig, og håbe på at manden også forblev rolig, og det virkede. Den reaktion er MEGET flot af en 10 årig.
Den angst du må have følt dengang, den angst sidder stadig i kroppen og for at du skal få det bedre, er det rigtig vigtigt at du får snakket om det der skete dengang.
Det han har gjort, ved han godt er ulovligt, og det er derfor, at han tvinger dig til at holde det hemmeligt, og truer dig med at gøre det igen hvis du fortæller det til nogen. Jeg kan godt forstå, at du blev bange for ham.  Men, det er hjælper dig, er at fortælle at han har udsat dig seksuel overgreb, til en du stoler på vil hjælpe dig. For du skal have hjælp, og tale med nogen som passer på dig, og hjælper dig med at tale med nogen, som ved meget om hvordan man bedst hjælper børn der bliver udsat seksuelt overgreb. Jeg ved godt, at det er svært, men det hjælper dig.
Da du skriver at du holdt det inde i 2 år, tolker jeg, at du allerede har snakket med nogle om hvad der skete, var det din mor? En veninde? En anden voksen du stoler på? Måske har de ikke rigtig forstået hvor traumatisk det har været for dig som 10 årig, at være udsat for overgreb. Det er rigtig vigtigt, at du får en følelse af at blive forstået og taget alvorligt -  derfor tænker jeg, om du måske kan vise dette brev til din mor, så hun kan se hvor meget det påvirker dig. Hvis du har en sød tante eller en sød lærer eller en anden voksen du syntes du kan snakke med, så kan det bestemt også være en god idé at snakke med dem, det vigtigste er at du for fortæller hvad det er sket til en voksen du stoler på.
Jeg kan ikke lade være med også at tænke på, om den mand mon stadig er ven af familien? Uanset om han stadig er en ven af familien eller ej, så tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du får fortalt dine forældre om hans overgreb. Det er simpelthen ikke i orden, at han bare går rundt og forgriber sig på dig eller andre unge piger. Igen tænker jeg at din mor eller far skal have af vide hvor meget skade det gør, når man er ude for et overgreb, så her kunne det måske også være en ide at vise dem dette brev, hvor det meget tydeligt fremgår at du har været påvirket af dette i 4 år nu. Det vil være rigtig godt, hvis du sammen med en du stoler på, kan tale med din læge, så du får den hjælp du har brug for.
Du skal huske, at det ikke er din skyld, og du skal ikke holde på en hemmelighed som ikke er god for dig.
Hvis du har lyst kan du måske starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting. Det kan være rart at fortælle om det til en voksen, man ikke kender, når man skal "øve sig" i at få det sagt.
Jeg ønsker for dig at du finder nogle gode voksne der kan hjælpe dig med at få bearbejdet det der er sket, så du kan bliver en gladere pige, for det fortjener du.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.