Brev
seksuelt overgreb?
Hej.
Jeg har prøvet at skrive det her en gang før, men hele brevet blev sllettet, så jeg prøver at skrive en kortere version.
For nylig vågnede jeg op til at min mor og hendes kæreste havde højlydt sex om natten og jeg fik et panikanfald på grund af det. Jeg var virkelig sur på min mor og forstod ikke hvordan hun kunne gøre det mod mig og mine søskende.
Jeg var meget tydeligt sur næste dag og gad ikke tale med eller se på hende. Hun konfronterede mig om det og jeg fortalte at jeg havde hørt dem.
Hun forstod ikke, at det var en ubehagelig ting for mig at opleve og at jeg syntes at hun skulle holde sit sexliv for sig selv og helst hjemme hos sin kæreste, der i øvrigt har egen lejlighed. Hun sagde ikke undskyld for det, før der var gået længere tid med at jeg sagde, at jeg syntes det var en kæmpe grænseoverskridning.
Jeg synes det er fucked up at jeg skulle forklare det så længe for hende før hun forstod at jeg syntes det var forfærdeligt at høre min mor og hendes kæreste have høj sex. Men min snak med hende fik mig også til at tænke på om jeg overreagerede.
Var det unormalt at jeg havde den reaktion? Var det bare mig der var underlig? Hvorfor var jeg SÅ vred? Jeg ved godt nu at det var en fuldkommen okay situation, også hvis jeg ikke havde seksuel trauma inden da. Men det mindede mig om, at jeg har seksuelle trauma med mine forældre. Med min far.
Og alle de følelser jeg følte overfor min mor kunne spores direkte tilbage til ham og hvad han gjorde. Det værste er at jeg elsker ham så højt og at han respekterer mig meget. Han sørger for at lytte på mig og gribe ind, når jeg beder om hjælp. Så hvorfor gjorde han det? Det er det jeg ikke forstår.
(Forresten er mine forældre skildt)
Jeg tror jeg var 12/13 år gammel da jeg en nat gik ind til ham og spurgte om jeg måtte sove der. Og som jeg sagde før, gør han meget ud af at lytte på mig og sørge for, at jeg har det godt. Så han gav mig lov og jeg faldt i søvn og følte mig tryg.
Men jeg vågnede senere fordi hele sengen rystede. Og jeg var stadig lidt søvndruken så jeg vendte mig kort om og det gik op for mig at han så porno (med hovedtelefoner) og onanerede (under dynen). Jeg følte ikke noget øjeblikket tror jeg. Jeg syntes måske det var akavet og jeg vendte ryggen til ham og lagde mig til at sove igen.
Hvorfor gjorde han det? Vi lå i samme seng og jeg havde haft et marreridt? Hvordan kunne han overhovedet tænke på porno mens jeg var i hans seng?
Jeg hader det. Jeg forstår det ikke. Og jeg elsker ham stadig tror jeg. Jeg kan godt lide at snakke med ham, jeg kan lide at kramme ham og være tæt på ham. Det er så fucking hårdt at navigere vores forhold når jeg ved hvad han har gjort. Hver gang jeg krammer ham efterhånden bliver jeg bare mindet om hvad han har gjort og det gør det ubehageligt at være med ham.
Jeg vil vide hvorfor han gjorde det, og jeg vil kræve at han får hjælp. Jeg har jo haft et stykke tid til at føle det her og til at huske, til at tænke over det. Min far er tydeligt afhængig af porno og jeg kan komme i tanke om andre siuationer hvor han ikke har skjult det eller sørget for at passe på mine søskende og jeg.
Hvorfor? Jeg er vred. Jeg vil have at han skal sige mig hvorfor han gjorde det og få noget hjælp.
På den anden side vil jeg hellere vente med at tage fat i de her traumer indtil han er død, på grund af loyalitetskonflikt.
Jeg tror bare, jeg har brug for at en voksen fortæller mig, at det han gjorde var forkert.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Mange tak for dit andet brev til BørneTelefonen. Hvor er det ærgerligt dit første brev blev slettet. Det er så godt du har valgt at skrive herind igen, så du får sat ord på de tanker, du har omkring de lyde, du hørte da de havde sex og din oplevelse med din far.
Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, at det er rart at høre på at din mor og hendes kæreste have sex. Du fortæller at du fik et panikanfald på grund af det og blev sur. Det er nogle lyde som kommer fra noget, som de deler sammen privat. Det er en voksenting, som du pludselig bliver en del af. Jeg ved, at der er mange unge, som heller ikke kan lide at høre deres forældre have sex.
Du spørger om du overreagerede. Det gjorde du bestemt ikke. Det er helt normale følelser og en helt normal reaktion.  Du spørger hvorfor du blev vred. Jeg tænker at du faktisk selv har svaret så fint- du skrev nemlig, at du oplevede det var grænseoverskridende. Når vi som mennesker oplever at vores grænser bliver overskredet, bliver nogle kede af det og andre bliver vrede. Det er derfor en helt normal reaktion du havde!
Hvor er det godt gået at du allerede har snakket med din mor og fortalt at du havde hørt dem og du synes det var grænseoverskridende.
Du fortæller at du skulle forklare det længe før hun forstod hvad det havde gjort ved dig at høre dem have sex. Nogle gange skal man sige det flere gange for at blive forstået på den måde, man har brug for.  Så godt du blev ved med at forklare hende, hvor svært det havde været for dig.
Denne oplevelse mindende dig om et tidligere seksuel trauma. Hvor din far så porno (med hovedtelefoner) og onanerede under dynen. Som du oplever var meget akavet. Du fortæller at du har brug for, at en voksen fortæller dig, at det han gjorde var forkert. Jeg vil gerne være den voksen. Fordi det var meget forkert det din far gjorde.
Det er meget normalt at onanere. Stort set alle mænd og kvinder gør det, også selv om de er gift eller har en kæreste. Det er bare ikke okay man gør det i en seng, hvor ens barn også ligger. Men måske tænkte han at du sov tungt eller måske glemte han hvor meget lyd der kan komme når man onanerer. Uanset hvad, er det ikke okay.
Det er selvfølgelig helt forståeligt og almindeligt, at du reagerer på, at du kan høre at din far onanere. Det vil de fleste helst ikke være vidner til.
Jeg synes du skal snakke med din far om din oplevelse. Der er mange, der synes det er svært at dele sådan nogle tanker med deres forældre. Men måske du kan overveje at gøre det alligevel? Jeg ved nemlig, at mange får det bedre på den måde. Måske kan du selv genkende det fra da du snakkede med din mor, at det kan være en kæmpe lettelse at få det sagt.
Når jeg læser dit brev er det meget tydeligt at du er meget glad for din far. Du elsker ham og han er god til at lytte og hjælpe dig og respektere dig. Derfor er jeg sikker på at din far vil hjælpe og lytte til dig, når du fortæller hvor svært det har været for dig at opleve han onanerede mens du var i sengen. Måske er han slet ikke klar over hvor meget det har påvirket dig. Derfor er det vigtigt du får det sagt.
Hvis du synes det er svært at snakke om, er der en anden måde at fortælle ham det på. Du kan bruge vores side Skriv det til nogen. Jeg tænker, at et brev kunne være en god mulighed for at få sagt de ting, du har brug for. Hvad tænker du mon om den ide?
Hvis du også har brug for at snakke med nogen du ikke kender, kan du chatte med PrivatSnak fra Sex og Samfund, hvor du anonymt kan dele dine tanker med andre unge som måske har prøvet noget lignende.
Uanset hvad er det slet ikke godt at gå rundt alene med det. Det er for svært at skulle hjælpe sig selv – man har brug for andre mennesker! Derfor håber jeg du kan bruge dit mod til at få snakket med din far eller følge nogle af mine andre råd.
Jeg håber du kan bruge svaret. Du er altid velkommen til at skrive ind igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kram fra BørneTelefonen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.