Brev
Seksuelt overgreb??
Hej Børnetelefonen.
Her i weekenden var jeg til en fødselsdags fest med en masse af mine venner. Vi drak alle sammen og jeg endte med at blive ret fuld. Jeg så en af drengene gå udenfor for at ryge og besluttede mig for at gå med da jeg fest ryger en smule i smu. Vi stod og røg lidt i mørket bag en mur og jeg sad på et bord. Han begyndte pludselig at tage mig på låret og også min kønsdel.
Efter lidt tid gav han mig fingeren. Han havde ikke spurgt mig om lov men jeg kæmpede heller ikke imod og nød det en smule. Men det meste af tiden gjorde det engtlig bare ondt. Men synes det var pinligt at få ham til at stoppe da jeg kendte ham ovs.
Også var jeg også så fuld at jeg er ret sikker på jeg ikke kunne have gjordt noget.
Senere på aftenen skete det igen, samme ting, samme sted. Igen uden at spørge mig. Han tog mig også på brysterne og prøvede vidst at fortsætte det til sex men kan ikke huske det 100% pga. alkohol. Men er helt sikker på der ikke skete mere end at jeg fik finger.
Jeg fortryder det utrolig meget nu og har det så dårligt over det.
Så mit spørgsmål er om der er seksuelt overgreb? eller om det ikke tæller da det skete 2 gange og jeg ikke kæmpede imod eller prøvede at stoppe ham på nogen måde?
hilsen er forvirret 15 årig pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15-årige pige
Tak for dit brev. Det er rigtig godt du har skrevet, når du går med de følelser indeni. Det kan påvirke én meget, når man oplever at få overskredet sine grænser. Det er vigtigt, at få styr på tankerne og hjælp til at håndtere oplevelsen. Jeg vil prøve at hjælpe dig på rette vej.
Jeg vil lige være ret tydelig – det er en krænkelse, at røre eller gøre noget seksuelt mod nogen, hvis man ikke har fået lov. Han overskrider dine grænser – og det er ikke okay. Du har ret til at være lige så fuld, du har lyst til, uden at det betyder, at nogen må udnytte dig.
Det er ikke kun når man siger “nej” til en dreng, at man har sagt fra. Nogle oplever at gå helt i stå, og ikke kunne sige fra eller til, når de føler sig presset til noget seksuelt. Måske det også var sådan du havde det?
Selvom man måske ikke altid får sagt nej, betyder det ikke, at det er i orden. Lige så snart du føler ubehag, tvivl eller hvis det føles forkert, så er det dine private grænser, som du mærker. Og de skal ikke overskrides. Derfor er det vigtigt, at drengen får at vide, at han overskred dine grænser.
Hvis du har mod på det, så tror jeg, at det kan være en lettelse for dig at få fortalt drengen, at han overskred dine grænser. Og at du ikke vil have, at det sker igen.
Måske kan du få hjælp fra nogle veninder eller en voksen til at få talt med ham?
Det er i det hele taget en rigtig god idé, at du får snakket med nogen omkring det, selvom det kan være rigtig svært at tale om. Mange der har oplevet seksuel krænkelse, føler ofte skyld og skam, selvom det aldrig er deres skyld.
Disse følelser er vigtige at få hjælp til, så de ikke påvirker en for meget. Enten med dine forældre, en moster eller en lærer som du snakker godt med. Det betyder ikke nødvendigvis, at der skal ske noget. Men de kan hjælpe med at passe på dig.
Ellers så synes jeg, at du skal ringe til BørneTelefonen på 116111, så du her kan få talt med en voksen. Det er gratis, og du er anonym. Vi er vant til at tale med børn og unge om alt mellem himmel og jord, og dette her er ét af emnerne. Vi er der for dig!
Det er super modigt og stærkt, du har skrevet herind. Det at du er bevidst om, at der er sket noget forkert, er første skridt på vejen, til at få styr på hændelsen. Jeg håber, du kan bruge mit svar og få en god snak med en voksen om det hele.
Kærlig hilsen BørneTelefonen