Brev
Seksuelt overgreb.
Kære Brevkasse
Da jeg kun gik i 1. klasse oplevede jeg noget, som jeg er ret sikker på, ikke mange andre børn oplever.
En dag, blev jeg trængt op i en krog(op af en væg, sådan at ingen kunne se os) af to drenge fra klassen over mig. De her drenge mobbede mig altid og jeg var ret bange for dem, siden de altid var meget voldsomme.
Den ene, vi kalder ham T og den anden J.
T beordrede, at jeg tog mine bukser af. Siden han stod og truede mig med en kniv, gjorde jeg som han sagde. Derefter bad han mig tage mine underbukser af, hvilket jeg så gjorde og jeg begynder så at græde. J står og holder vagt, mens T begynder at røre ved mig, dernede.
Andet sker der ikke, da J siger hastigt, at der kommmer en lærer og at jeg skulle tage tøj på igen.
Jeg skammede mig så meget, at jeg svor til mig selv, at jeg ville tage den oplevelse med i graven.
For ikke så længe siden(3 uger) sagde jeg det til min bedste veninde, som kendte de her to drenge. Hun sagde, at hun altid har syntes de var modbydelige, da hun også gik på samme skole og i samme klasse som mig.
Jeg har altid vidst at det var forkert, hvad de gjorde. Jeg var altid så bange for, om de ville sige det til nogen, og at nogen ville konfrontere mig med det.
Jeg skriver herinde, fordi jeg bare gerne ville have det sagt, blive taget alvorligt og hørt.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige
Dit brev er i sig selv et bevis på, hvorfor overgreb skal tages 100% alvorligt! For mange år efter fylder oplevelsen stadig i dig som en skamfuld ting.
Du skriver:’ Jeg har altid vidst, at det var forkert, hvad de gjorde.’ Men alligevel føler du skam.
Det er helt almindeligt, at den, der er ude for overgreb, føler sig skamfuld! Det kan gøre det svært, at få talt om overgrebet. Derfor er det så godt, at du har fortalt om overgrebet til din veninde.
Skammen forhindrer også, at skylden bliver givet til dem – der er skyldige. Det er drengene, der burde skamme sig over det, der skete den gang.
Tavsheden omkring overgreb betyder også, at nogen tror, at de bare kan gøre sådan – helt uden konsekvenser! På den måde kan det komme til at gå ud over endnu flere.
Du skriver, at du sikker på, at ‘ikke mange andre børn oplever..(den slags overgreb)’. Men mange andre end dig bærer på oplevelser, der ligner dine. Det ved vi noget om her på brevkassen.
Hvor er det fint, at du trodsede skammen, og fortalte din bedste veninde om drengenes overgreb! Nu har du også fortalt det til os.
Har du lyst til at tale mere om det med skam og overgreb – eller noget anden – så ring til os på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen