seksuelt overgreb

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det bare godt, at du skriver herind, for det der er sket er overhovedet ikke i orden! Tak for dit brev. Det er modigt af dig at skrive herind, og det er mod som du kan bruge i denne her situation.

Jeg har talt med andre, som har haft skyldfølelse over, at de er blevet tvunget til sex. Det er ikke ens egen skyld, når nogen udsættes for seksuelle overgreb. Det er stærkt af dig, at du har tænkt over at sige det til dine forældre, selvom han har truet med bank, hvis du fortæller det til nogen. Det er ham der har gjort noget forkert og ikke dig.

Man kan vende det hele om og spørge sig selv, hvad der vil ske, hvis du ikke siger det til nogen – så er der en sandsynlighed for, at det sker igen. Du nævner selv dine forældre som en mulighed at tale med. Jeg synes, det lyder meget fornuftigt at tale med dem om det. Der skal nemlig sættes en stopper for det, der er sket og de vil både kunne hjælpe dig med, hvad der skal gøres og kunne støtte dig.

Jeg har talt med andre, som har haft svært ved at skulle sætte ord på det, der er sket. Både fordi det er noget, som vækker mange følelser hos en og fordi de har været nervøse for andres reaktion. For nogen kan det være en hjælp først selv at tænke igennem, hvad man vil sige. For andre kan det være nemmere at fortælle det gennem et brev. Hvilken måde vil være bedst for dig at fortælle det på, tror du?

Derudover kan det være rart, at I alle har god tid og der er ro til at få talt det hele igennem. En mulighed er derfor, at du siger til dine forældre, at der er noget vigtigt du gerne vil tale med dem om, så de ved, at det er noget, hvor de skal give sig tid. Hvornår vil være et godt tidspunkt at tale med dem på?

Du spørger om, du skal slå op med din kæreste efter det her. Det vil jeg ikke bestemme om du skal, men jeg vil gerne skrive noget om, hvad jeg tænker, der er vigtigt, når man vælger at være og blive sammen med sin kæreste. Så kan du måske derefter finde ud af, hvad der er det mest rigtig for dig at gøre fremover...

Det er vigtigt, at der er tillid i et forhold. Tillid til hinanden skaber tryghed og vished om, at man behandler hinanden ordentligt og ikke gør nogen mod den andens vilje. Tillid gør også at man - over tid - tør flytte sig sammen og afprøve nye grænser af sammen. Tillid kan kun opstå, hvis man gensidigt respekterer hinanden og igen og igen oplever, at den anden lytter til og mærker efter, hvor den anden er. At være "gode" kærester, handler om at man bliver mere glad for at gøre den anden glad, end ved at gøre sig selv glad...

På vores hjemmeside står der også noget om seksuelle overgreb, som måske kan være en hjælp for dig at læse. Her står blandt andet noget om, hvilke rettigheder du har. Du kan trykke på det her link for at komme ind på siden: https://bornetelefonen.dk/tema/seksuelle-kr%C3%A6nkelser

Du kan også ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale videre om det eller har flere spørgsmål. Nummeret er 116 111 og du vil være anonym, når du ringer derind.

Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med, hvad du vil gøre. Det er så sejt, at du har skrevet herind. Det kræver så meget styrke at turde skrive herind, om det du har været udsat for og at have de tanker du har om at sige det til dine forældre og gå fra ham. Det er godt, at du kan mærke efter, hvordan du har det og tør handle på det.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.