Brev
seksuelt overgreb
hej BB
jeg er 18 år og har været ude for et overgreb det var her i onsdags jeg var på vej hjem fra skole men så kan der en mande han kørene i sin bil jeg gik bar og han rollet vinduet ned og sag mit navn og sag jeg skulle stige ind men det ville jeg ikke så jeg begynde og løde så kørte han ud forand mig og op ud af bilen og tvang men ikke bag i bilen og bandt min hæner fast og sag vis jeg ikke lå stille og var stille ville han slå mig han to mit tøj af og tvang min til sex
hvad skal jeg gør tør ikke melle det haber i kan læse det for jeg er ordblind
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Tak for dit brev, hvor du beskriver din oplevelse. Jeg kan sagtens forstå dit brev. Du har været udsat for voldtægt, og jeg tænker, at du skal have hjælp så hurtigt som muligt.
Jeg tænker, at det kunne være godt for dig at kontakte Center for seksuelt overgreb. Du kan ringe på 35 45 50 32, telefonen er åben hele døgnet. Det er min opfattelse, at personalet på Center for seksuelt overgreb har stor viden og erfaring, der kan hjælpe piger, der har haft en oplevelse som den, du beskriver. Du kan godt henvende dig og få hjælp, selv om det er et stykke tid siden, du var udsat for voldtægt.
Hvis du tænker, at det er for svært eller uoverskueligt at ringe til Center for seksuelt overgreb, kan du eventuelt starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten. Der kommer du i kontakt med en voksen, der kan hjælpe og guide dig fremadrettet. Rådgiveren kan blandt andet hjælpe dig med at få kontakt til Center for seksuelt overgreb, og eventuelt støtte dig i at melde din oplevelse til politiet. - Også selvom du måske ikke har lyst til det lige nu.
Du kan også kontakte Albahus, som er rigtig gode til at rådgive om seksuelle overgreb. De har en anonym rådgivning, hvor du kan ringe eller chatte med en rådgiver. Læs mere her: www.albahus.dk
Jeg tænker, at det er meget vigtigt, at du får talt om det, du har været udsat for, også selvom du måske mest af alt har lyst til at glemme det hele. Det er helt almindeligt, at en oplevelse som den, du har været udsat for, kan gøre at man bliver flov og skamfuld, og derfor kan det være svært at tale om. Selv om du måske er fyldt med disse følelser, der er svære at kontrollere, skal mit råd alligevel være, at du hurtigst muligt får kontakt til nogen, der kan hjælpe dig i det svære du står i lige nu.
De bedste hilsener
BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.