Brev
Seksuelt krænkelse
Hej jeg er et menneske på 16år
og jeg tror jeg er blevet seksuelt krænket af en af mine gode venner.
Vi har gået på efterskole sammen og havde et virkelig godt venskab. Vi plejede også at cuddle og kysse kinda platonisk. Da skoleåret var slut gik der et par måneder før vi så hinanden igen. Jeg skulle besøge ham i en weekend og jeg glædede mig super meget. Han var begyndt at opføre sig virkelig anderledes og det virkede som om han var blevet en del af en drukkultur.
Jeg skulle sove hjemme hos ham og de havde ikke flere madrasser så jeg skulle sove i hans seng. Det var egentlig fint nok da jeg godt kan lide at cuddle. Om natten prøvede jeg at sove men han blev ved med at holde fast i mig og røre ved mig forskellige steder. Til at starte med var det fint nok.
Han begyndte også at snave mig uden at jeg overhovedet var klar på det. Jeg lå bare der og lod som om at jeg sov fordi jeg håbede på at det ville stoppe. Jeg kunne ej sige nej og jeg fik det bare værere og værere. Jeg snakker ikke specielt meget med ham nu.
Der er en ny person som jeg er ved at blive kæreste med men jeg ved bare ikke om jeg har lyst til at være intim med ham da jeg er bange for at få overskredet min grænse igen.
Jeg ved heller ikke hvordan jeg skal tale med ham om det.
Venlig hilsen Anonym
16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige
Tak for dit brev, hvor du på en rigtig god måde beskriver din ubehagelige oplevelse. Når jeg læser dit brev, er det tydeligt, at dine grænser blev overskredet. Og derfor var det bestemt ikke okay, det, som han udsatte dig for, da I sov sammen. Og jeg kan godt forstå, at det fortsat sætter sine spor hos dig i dag.
Jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer til, hvordan du kan håndtere det i forhold til din kommende kæreste.
Ud fra dit brev kan det være lidt svært at læse præcist hvor langt, han gik. Men det, som han udsatte dig for den nat, er ulovligt og måske endda strafbart. Straffeloven indeholder paragraffer om alt fra blufærdighedskrænkelse (fx uønskede berøringer) til voldtægt. Det er heller ikke lovligt at udnytte en seksuelt, som man tror sover – da en sovende person ikke er i stand til at gøre modstand. Derfor har du mulighed for at melde ham til politiet, hvis du ønsker dette.
Hvis du overvejer dette, kan nogle voksne omkring dig måske hjælpe dig med dette – måske dine forældre?
Jeg har snakket og skrevet med andre unge, der har fået overskredet deres grænser. Og de har fortalt mig, at de bagefter har haft det svært ved, at de ikke i situationen kunne sige fra. Er det nogle tanker, du også har haft? Hvis du har, skal du vide, at din reaktion var helt normal. Når man bliver krænket, kan man nemlig få mange følelser og tanker, der kan gøre det svært at sige eller gøre noget.
Mange bliver forvirrede og har svært ved at overskue, hvad der sker. Om natten hvor man prøver at sove, kan det også være sværere at være fuldt ud bevidst om, hvad der sker. Den anden ændrer sig pludselig og man ved ikke hvorfor. Måske bliver man bange – også selvom man ikke bliver truet eller udsat for vold eller fysisk tvang. Alle disse ting kan gøre, at man ikke i situationen kan reagere.
Det er godt at læse om, at du nu er kommet til et sted, hvor du er på vej til at indlede et forhold. I det nye forhold vil jeg foreslå dig at være så ærlig som muligt omkring, hvad der er sket. Der er nemlig ikke nogen grund til at skjule noget – du har ikke gjort noget forkert.
Inden han og dig bliver intime sammen, synes jeg derfor, du skal fortælle ham om denne her oplevelse. Hvad tænker du om det? Og måske kunne du samtidig fortælle ham, at I må tage det stille og roligt i et tempo, du er tryg med? Måske kunne I aftale, at det i starten er dig, der tager initiativ til det, der skal ske? Og at det altid er i orden for jer begge at sige fra, hvis der er noget, man ikke er helt klar til?
Nogle gange kan det måske godt være svært at få startet sådan en snak med en, man ikke kender så godt endnu. Så kunne du måske overveje at vise dit brev til ham – evt. sammen med mit svar? I brevet sætter du nemlig rigtig fint ord på, hvordan oplevelsen har påvirket dig og stadig påvirker dig. Jeg kan forestille mig, at det kunne blive starten på en rigtig god snak, hvor I lærer hinanden endnu bedre at kende.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Jeg både tror og håber, at en god snak med din kommende kæreste kan gøre, at du bliver mere tryg i intime situationer. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen