Seksuelt krænkelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige

Tak for dit brev, hvor du på en rigtig god måde beskriver din ubehagelige oplevelse. Når jeg læser dit brev, er det tydeligt, at dine grænser blev overskredet. Og derfor var det bestemt ikke okay, det, som han udsatte dig for, da I sov sammen. Og jeg kan godt forstå, at det fortsat sætter sine spor hos dig i dag.

Jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer til, hvordan du kan håndtere det i forhold til din kommende kæreste.

Ud fra dit brev kan det være lidt svært at læse præcist hvor langt, han gik. Men det, som han udsatte dig for den nat, er ulovligt og måske endda strafbart. Straffeloven indeholder paragraffer om alt fra blufærdighedskrænkelse (fx uønskede berøringer) til voldtægt. Det er heller ikke lovligt at udnytte en seksuelt, som man tror sover – da en sovende person ikke er i stand til at gøre modstand. Derfor har du mulighed for at melde ham til politiet, hvis du ønsker dette.

Hvis du overvejer dette, kan nogle voksne omkring dig måske hjælpe dig med dette – måske dine forældre?

Jeg har snakket og skrevet med andre unge, der har fået overskredet deres grænser. Og de har fortalt mig, at de bagefter har haft det svært ved, at de ikke i situationen kunne sige fra. Er det nogle tanker, du også har haft? Hvis du har, skal du vide, at din reaktion var helt normal. Når man bliver krænket, kan man nemlig få mange følelser og tanker, der kan gøre det svært at sige eller gøre noget.

Mange bliver forvirrede og har svært ved at overskue, hvad der sker. Om natten hvor man prøver at sove, kan det også være sværere at være fuldt ud bevidst om, hvad der sker. Den anden ændrer sig pludselig og man ved ikke hvorfor. Måske bliver man bange – også selvom man ikke bliver truet eller udsat for vold eller fysisk tvang. Alle disse ting kan gøre, at man ikke i situationen kan reagere.

Det er godt at læse om, at du nu er kommet til et sted, hvor du er på vej til at indlede et forhold. I det nye forhold vil jeg foreslå dig at være så ærlig som muligt omkring, hvad der er sket. Der er nemlig ikke nogen grund til at skjule noget – du har ikke gjort noget forkert.

Inden han og dig bliver intime sammen, synes jeg derfor, du skal fortælle ham om denne her oplevelse. Hvad tænker du om det? Og måske kunne du samtidig fortælle ham, at I må tage det stille og roligt i et tempo, du er tryg med? Måske kunne I aftale, at det i starten er dig, der tager initiativ til det, der skal ske? Og at det altid er i orden for jer begge at sige fra, hvis der er noget, man ikke er helt klar til?

Nogle gange kan det måske godt være svært at få startet sådan en snak med en, man ikke kender så godt endnu. Så kunne du måske overveje at vise dit brev til ham – evt. sammen med mit svar? I brevet sætter du nemlig rigtig fint ord på, hvordan oplevelsen har påvirket dig og stadig påvirker dig. Jeg kan forestille mig, at det kunne blive starten på en rigtig god snak, hvor I lærer hinanden endnu bedre at kende.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Jeg både tror og håber, at en god snak med din kommende kæreste kan gøre, at du bliver mere tryg i intime situationer. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.