Brev
Seksuel overgreb
Hej jeg er en pige på 15 år
For ca 1 år siden blev jeg udsat for seksuel overgreb af min ekskæreste, det påvirkede mig rigtig meget, og i meget lang tid. Nu har jeg så en ny kæreste, som er rigtig sød, og han ved også godt at jeg har været udsat for overgreb.
Men mit problem er at nogle gange når jeg har sex med min kæreste, begynder jeg at hyperventilere lidt, og bliver nærmest angst, til sidst begynder jeg så at græde.
Det er på ingen måde min kærestes skyld, men hvordan kan jeg få det til at stoppe, og hvorfor kan jeg ikke komme over det der skete for 1 år siden?
Hilsen den 15 årlige pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev. Det lyder til, at du har været en svær tid igennem med din ekskæreste, som har sat sig nogle dybe spor i dig, hvilket er mere end forståeligt! Når man har været udsat for seksuelt overgreb, så er det noget, der tager tid at komme over.
Du kommer også selv ind på, at det har været en lang og hård kamp, men at du nu er ved at komme videre og har fået en ny sød kæreste. Det er så dejligt at høre, at du  endda er så tryg ved ham, at du har fortalt ham om din fortid med din ekskæreste.
Det er en meget vigtig egenskab du har, at turde tale om det! Megavigtigt når man skal indgå i en ny relation med et andet menneske.
Dit spørgsmål leder mig lidt hen i det, som jeg skrev i starten. Det tager lang tid at bearbejde et sådan traume, som du har været udsat for. Har du fået hjælp udefra? Fået snakket med en voksen, måske endda en professionel? Som har kunne give dig nogle redskaber til at håndtere din situation?
Hvis ikke, så har du muligheden for at kontakte Center for Voldtægtsofre. Her kan du ringe anonymt og snakke med nogle, der kan rådgive dig og give den rette hjælp, også selvom der er gået lang tid siden overgrebet.
Dét der er med traumer er, at det oftest ligger dybt i vores underbevidsthed. Og når du så er intim med din kæreste, så kan det nogle gange tricke noget i hjernen, som signalerer en masse røde lamper der blinker, netop fordi det var, hvad din hjerne fortalt dig dengang, da du blev udsat for et overgreb.
Det kan være en af grundene til, at du nogle gange kan opleve de her angstanfald, hvor du hyperventilerer og begynder at græde, fordi underbesvidstheden ikke på samme måde kan adskille situationerne fra hinanden, din hjerne tror simpeltehen at du er i fare, og så begynder de røde lamper at blinke, selvom du ikke er i fare mere.
En god idé kunne være at snakke med din kæreste omkring jeres situation, og måske spole jeres intime kontakt en smule tilbage. Hvis du forestiller dig en trappe, så er “målet” at kunne have sex med din kæreste uden at opleve alt det ubehagelige. For at det kan lade sig gøre, så kan I starte fra bunden og bevæge jer et trin op ad gangen.
Her er det vigtigt, at du mærker efter præcis hvilken følelse det giver dig og hvornår. Hvis du fx kan mærke, at det kommer snigende når han gør noget bestemt, så aftal på forhånd at I begge (når som helst) kan sige fra. Det skal helst være sådan, at du får en oplevelse af, at det at være intim med din kæreste er trygt og dejligt. Men det lyder til at du er en stærk pige, og at I er villige til at arbejde på det.
Men virkelig vigtigt, at du får snakket med din kæreste omkring hele den her “skyld”, som du også selv nævner, at det ikke er hans skyld. Det kan nogle gange være svært, at forstå for modparten. Men her er en åben og ærlig samtale guld værd.
Nogle gange kræver det to skidt tilbage og et frem. Det vigtigste er, at fejre de små succeser på vejen. Det er de små skridt, der gør, at du rejser dig op og kan leve dit liv, som du ønsker det.
Jeg håber, at det her svar har givet dig lidt mere ro, og at du har mod på at komme videre.
Du er altid velkommen til at ringe herind på BørneTelefonens nr. 116111 for at få flere råd, eller afklaring på nogle spørgsmål.
Kærlig hilsen BørneTelefonen