Seksuel krænkelse under sex

Hej børnetelefonen,

Jeg var for nogle få dage til en fest, og jeg endte med at sove sammen med en dreng, der er lidt ældre end mig, måske 1-2 år, og vi var begge ret fulde.
Han påstod at han ikke havde noget sted at sove, så han fik lov at sove hos mig. Jeg syntes at han var meget spænende og jeg havde ikke noget imod at vi skulle dele seng.

Min veninde og en fyr, sov forresten i værelset ved siden af mit.
Da vi kom hjem lagde vi os i sengen, og det ene tog det andet. Pludselig spørger jeg om han har haft den oppe i mig, fordi jeg følte noget andet end hans fingre, hvor han svarer ja. Jeg trækker mig først væk fra ham, men han får mig overtalt og jeg henter et kondom. Vi har så sex, og det skal lige siges at det var min første gang. På et tidspunkt forsøger han at stikke den bagi, hvor jeg tydeligt siger at jeg ikke har lyst, men han vælger at gøre det alligevel.

Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre, så jeg lå der ligesom bare. Efter noget tid så stopper han, og jeg husker det som om at vi bare havde normal sex igen. På et tidspunkt så prøver han igen at stikke den bagi igen, hvor jeg siger nej, men hans svar er bare “slap nu af jeg gør det ikke”, hvor han så vælger at gøre det igen selvom jeg prøver at sige stop. Efter det er jeg ikke så deltagende, fordi jeg har fået overtrådt min grænse.

Da vi er færdige hiver jeg fat i min veninde og jeg havde svært ved at holde tårene inde, fordi jeg føler jeg har dummet mig, og det var ikke sådan jeg ville miste min mødom.
kl er cirka 4 om morgenen, og han skulle åbenbart mødes med en af sine “veninder”. Han fortæller at han kommer tilbage, men han kom aldrig, hvilket også passede mig fint.

Siden har vi snakket lidt om at vi ikke skulle sige det til nogen og at han sagde at han ikke synes det skulle være dårlig stemning mellem os eller noget. Jeg prøvede at tage fat på ham i går til en fest hvor jeg havde fået alt for meget at drikke og jeg ville bare lige snakke, men det sagde han nej til og gik videre. Jeg var kommet til at sige til et par stykker at vi havde været sammen uden at fortælle hvad han havde gjort, og jeg tror også det er derfor han er sur. Det var heller ikke meningen jeg skulle sige det, men man lukker så meget ud når man er fuld.

Jeg er i en situation nu, hvor jeg føler mig brugt og at jeg har dummet mig. Jeg er også usikker på hvorvidt det er et seksuelt overgreb.
Jeg håber i kan hjælpe mig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år

Sikke noget rod! Det lyder som om, at det er gået meget hurtigt det hele, og du har haft svært ved at følge med selv.  Jeg forstår godt at du er i tvivl om det er seksuelt overgreb. Derfor er det godt, at du skriver herind.

I opvæksten handler det for de fleste om at udforske og udfordre livet. Det er helt almindeligt i teenageårene. Det er den periode i livet hvor vi udvikler os allermest. Jeg kender ikke nogen teenage-pige, der kun laver fornuftige valg. Ved at afprøve ting, danner vi vores egne erfaringer.

Du skriver, at du har dummet dig. Man kan altid være bagklog og tænke, at man skulle have taget et bedre valg. Men det er ikke din skyld, at en lidt ældre dreng, vælger at stikke sin pik ind i dig –  selvom du siger stop. Det er HANS skyld. Han er den eneste der har skylden for hvad han har gjort.

Hele to gange siger du til ham, at du ikke vil have at han gør det. Men han gør det alligevel. Derfor er det et overgreb.

Uanset hvor meget, du har lagt op til det, har du ret til at sige: ‘stop’. Når du ikke vil mere – SKAL den anden respektere det.

Jeg tænker, at han måske tror, at hvis han ignorerer dig, så behøver han ikke tage ansvar.

Om du skal gå videre med sagen, syntes jeg du skal tage en snak med en voksen om. Du kan enten vælge at fortælle dette til din mor eller en anden voksen. Ved at dele oplevelsen med en voksen, kan du måske mærke (indeni), om du har lyst til at gøre mere ved sagen.

Måske foretrækker du at tale med en rådgivning. Center for voldtægtsofre kan være gode at tale med, når det drejer sig om overgreb. De kan svare dig nærmere på dine spørgsmål, for de kender til lovgivningen på området.

Uanset hvad du vælger at gøre, så har du IKKE dummet dig. Den person der ikke respekterer et ‘stop’, har dummet sig.

Du er selvfølgelig meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111.

kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.