Seksuel krænkelse eller ej?

Brevet er anonymiseret af redaktionen

Hej børnetelefonen

Jeg er en pige på 13 år og jeg skriver fordi jeg for noget tid siden oplevede noget ret ubehageligt. Jeg har gået til spejder i snart 4 år og i starten blev jeg gode venner med en af drengene og vi var tit sammen. Han har altid været sjov, men på det seneste er han begyndt at ændre sig. Han joker tit med andre om at vi er kærester, hvilket jeg virkelig ikke synes er sjovt.

Han er også begyndt at sige klamme ting som fx: “Det frister mig når du lægger ned” Jeg synes det er virkelig ubehageligt og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Engang stod jeg ved siden af ham ved bålpladsen mens vi lyttede til noget vores spejderleder sagde og så mærkede jeg at han rørte mig på numsen. Jeg vendte mig om og kiggede på ham men han sagde ikke noget, han kiggede bare på som om intet var sket.

Han har ikke gjort noget siden, og jeg er begyndt at blive i tvivl om det var hans mening eller om hans hånd bare gled. Jeg har ikke snakket med ham eller nogen andre om hvad der er sket fordi jeg er bange for at det ikke var hans mening og at hvis jeg siger det ville andre måske være sure på ham uden grund.
Jeg håber at i kan hjælpe.

Hilsen X

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 13 årige pige

Tak fordi du skriver herind med dette vigtige dilemma som andre også går rundt med. Jeg vil svare dig så godt som jeg kan.

Jeg kan sagtens forstå, at du kan være i tvivl om, hvornår noget er krænkelse eller ej. Som udgangspunkt kan man sige, at så længe du oplever det ubehageligt, så er det en krænkelse. Krænkelse handler om dine personlige grænser og hvis disse udfordres, skal du sige fra.

Mange gange kan det være lidt svært, at navigere i dette “grænseland” imellem sjov og krænkelse. Derfor er det utrolig vigtigt, at du får sagt fra hvis du oplever et ubehag i den kontakt, du har med et andet menneske.

Det er desværre ikke alle som opfanger de signaler vi udsender, og derfor må vi være meget tydelige, når der er noget vi ikke bryder os om.

Derfor vil jeg opfordre dig til, at fortælle ham fyren, at du ikke bryder dig om dét han siger om dig/jer – uanset om han syntes det bare er for sjov, det undskylder ikke noget! Lige som berøring af andre kun skal finde sted med samtykke fra den anden part – så har man ikke sagt ja eller givet udtryk for, at det er ok – så betyder det, hold fingrene for dig selv.

Det er så godt, at du kan mærke på dig selv, at det ikke er i orden – det kan du opfatte som dit kompas for, hvornår noget er ok og hvornår det ikke er ok.

Hvis du ikke kan fortælle ham det ansigt ti ansigt, vil jeg foreslå dig at skrive det til ham. For at imødegå ham lidt, kan du måske skrive, at du ikke ved hvad han mener med hans kommentarer og berøringer – men at du bare vil være sikker på, at han ved hvad du syntes om det.

Herefter skulle han meget gerne stoppe med det – hvilket de fleste heldigvis også gør. Hvis ikke må du sige det til jeres spejderleder. Du kan også tale med dine forældre om det, måske har de en ide til hvad du kan sige til din ven.

Du skal i hvert fald vide, at du ikke er gal på den – så snart du ikke syntes, at kommentarerne og berøringerne er i orden – så er der god grund til, at sige fra. Faktisk er det ret sejt, at du kan lytte til din krop på den måde.

Jeg håber, at du får en god snak med ham (og at I kan være lige gode venner af den grund), og at I kan nyde jeres spejdertid sammen.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.