Brev
presset til sex
Hej BB
Jeg er 14 år og fylder 15 i år. Jeg har lige fået en kæreste her for 6 dage siden som jeg har det rigtig godt med. Undtagen det eneste han vil snakke om og gøre er sex.
jeg har allerede prøvet at få finger og jeg har givet han et handjob og det synes jeg var virkelig over min grænse, men han vil bare have mere og mere og her i går til en fest er jeg ret sikker på han voldtog mig.
vi lå og kyssede og så unden jeg lagde mærke til det havde han taget et kondom og stak hans pik op i mig rigtig hårdt jeg prøvede at skubbe ham væk men det virkede ikke, det lykkes mig kort efter at få ham væk og jeg græd så meget, der var blod på kondomet så jeg tror det betyder at han har taget min mødom.
og nu er det eneste han vil skrive om er sex og bliver så sur når jeg ikke vil.jeg føler mig så presset og har virklig ikke lyst fordi det bare føles som tvang. håber virkelig i vil hjælpe mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Nøj, hvor er det modigt af dig at skrive herind. Jeg kan godt forstå, at du føler dig presset og at din kærestes ”pressen på” er grænseoverskridende. Det er slet ikke i orden det han har gjort mod dig og det må han ikke!
Det er vigtigt, at man selv er opmærksom på og mærker sine grænser. Det er godt, at du er bevidst om dine grænser. Det er vigtigt, at intimitet og sex er rart og noget man selv har lyst til. Ellers skal man ikke gøre det. At du skriver herind, får mig til at tænke på, at du nu tænker, at ”nu er det nok!” – jeg kan kun bakke op, at der skal sættes en stopper for det her. Gad vide, om du har fortalt andre om episoden? Jeg tænker, at det vil være en god ide at få hjælp fra andre voksne i den her situation.
En mulighed er, at du taler med en af dine forældre om det der er sket. De vil kunne hjælpe dig med, hvad der kan gøres for at håndtere den her situation. Jeg har talt med andre, som har følt det enormt grænseoverskridende at skulle tale med en forælder om det. Blandt andet fordi de måske slet ikke ved, at du har været seksuelt aktiv med din kæreste. På den anden side kender de dig og de kan hjælpe dig og støtte dig, så du ikke er alene med det. Måske vil det være helt rart for dig at få talt ud om det hos nogen som passer på dig. Hvordan vil det mon være for dig?
En anden mulighed er, at du taler med en venindes mor, en lærer eller en anden fra din familie, som du er tryg ved. Af alle de voksne du kender, hvem vil så være bedst at tale med? En voksen vil kunne hjælpe dig, så situationen kan ændres. Du kan tale med dem om, hvad du tænker og hvordan du har det med din kæreste. På den måde vil de kunne gøre en forskel.
Når man begynder at blive kærester med nogen, er det vigtigt at gøre op med sig selv, hvad der er vigtigt i et forhold, og hvornår forholdet ikke er godt og trygt. Man skal ikke føle sig presset og tvunget til sex. Det er meget vigtigt at være tro mod sig selv og sine egne grænser. Det er forskelligt, hvornår man føler sig klar til sex og hvordan det skal foregå – og det er helt normalt.
Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig. Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen for at tale videre om det. Nummeret er 116 111 og du vil være anonym, dvs., at vi ikke ved, hvem du er.
Mange tanker fra BørneTelefonen