Brev
plejefar er pedofil??
Hej børnetelefonen.
jeg er en pige på 13 år. jeg mistede mine forældre i en ulykke da jeg var meget lille, så jeg blev anbragt i en plejefamile. jeg har for ca 6 måneder siden fået ny plejefamilie da mine andre plejeforældre faktisk bare var midlertidige.
Men nu til sagen:
Min nye plejemor er sød osv men min plejefar har jeg synes det sidste stykke tid er blevet lidt mærkeligt. han spærger fx om jeg vil have nyt undertøj af ham og han kan finde på at nusse mig på brystområdet. jeg bliver rigtig utryg. 🙁
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå at det må føles meget ubehageligt og utrygt de ting, som din nye plejefar gør. Det er virkelig godt, at du deler det med BørneTelefonen.
Jeg vil give dig nogle råd til, hvordan du håndterer og måske handler på de ubehagelige oplevelser.
Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at det er rigtig godt, at du kan mærke hvor dine grænser går i forhold til din plejefar. Vi har alle forskellige grænser, og det er så vigtigt, at vores grænser bliver respekteret og ikke overtrådt.
Jeg er enig med dig i, at det ikke er ok, det din plejefar gør. Man kan håbe på, at han gør det i en god mening. Men at røre dig på brystområdet er ikke okay,  uanset meningen bag. Derfor vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre for at få det stoppet. For det er vigtigt, at det bliver stoppet. Ingen børn skal føle sig utrygge!
Nogle børn der har være udsat for noget lignende fortæller, at de føler, at det er deres egen skyld. Det er det aldrig! Derfor er det bare lige vigtigt for mig at fortælle dig, at hvis du også nogle gange kunne blive i tvivl om, hvis skyld det er, at din plejefar overskrider dine grænser, så er det hans skyld. Det er aldrig din skyld, og du gør ingenting forkert.
Selvom det kan være svært, ville det være rigtig godt, hvis du kunne  få fortalt en voksen, du stoler på, om de ting der sker med din ye plejefar. Selvom du synes din plejemor er sød, er det måske svært at tale med hende om, da det jo er hendes mand. Mon det også er det du tænker?
Måske har du en sød lærer i skolen eller en pædagog i klubben, du i stedet kunne fortælle, hvad du har været igennem? Måske kunne du gå til sundhedsplejersken på skolen? Eller kender du en anden voksen, som du er tryg ved. Selvom jeg godt kan forstå, at det kan være svært at fortælle, er det vigtigt, at du gør det. Og jeg ved fra andre børn, at det nogle gange er nemmere bare at vise den voksne brevet til Brevkassen sammen med svaret. Ville det være en mulighed for dig?
Jeg tænker også, at nu du er anbragt i en plejefamilie, har du så en kontaktperson eller sagsbehandler i kommunen? Kommunen har pligt til at sikre, at du har det trygt og godt i din nye plejefamilie. Derfor tænkte jeg, at hvis du har en kontaktperson i kommunen, kunne du måske fortælle om de ting, der sker?
Hvis du skal snakke med din kommune, kan vi også hjælpe dig med en voksen fra BørneTelefonen, det er en bisidder. Vores bisidder vil kunne hjælpe dig med at fortælle om dine tanker og det, der sker i den nye plejefamilie. Bisidderen vil altid være på din side. Du kan se en video her , der forklarer lidt mere om, hvad en bisidder er og hvad de kan hjælpe dig med.
Du kan enten skrive eller ringe til BørneTelefonen 116 111, så hjælper vi dig med at komme i kontakt med en bisidder. Du kan også ringe direkte til bisidderafdelingen på nr. 35 55 55 59
Det kan også være at du får lyst til at snakke mere med BørneTelefonen om det med din plejefar eller andre ting. Du kan ringe eller smse til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med en af vores rådgivere.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen