plejefar er pedofil??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt forstå at det må føles meget ubehageligt og utrygt de ting, som din nye plejefar gør. Det er virkelig godt, at du deler det med BørneTelefonen.

Jeg vil give dig nogle råd til, hvordan du håndterer og måske handler på de ubehagelige oplevelser.

Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at det er rigtig godt, at du kan mærke hvor dine grænser går i forhold til din plejefar. Vi har alle forskellige grænser, og det er så vigtigt, at vores grænser bliver respekteret og ikke overtrådt.

Jeg er enig med dig i, at det ikke er ok, det din plejefar gør. Man kan håbe på, at han gør det i en god mening. Men at røre dig på brystområdet er ikke okay,  uanset meningen bag. Derfor vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre for at få det stoppet. For det er vigtigt, at det bliver stoppet. Ingen børn skal føle sig utrygge!

Nogle børn der har være udsat for noget lignende fortæller, at de føler, at det er deres egen skyld. Det er det aldrig! Derfor er det bare lige vigtigt for mig at fortælle dig, at hvis du også nogle gange kunne blive i tvivl om, hvis skyld det er, at din plejefar overskrider dine grænser, så er det hans skyld. Det er aldrig din skyld, og du gør ingenting forkert.

Selvom det kan være svært, ville det være rigtig godt, hvis du kunne  få fortalt en voksen, du stoler på, om de ting der sker med din ye plejefar. Selvom du synes din plejemor er sød, er det måske svært at tale med hende om, da det jo er hendes mand. Mon det også er det du tænker?

Måske har du en sød lærer i skolen eller en pædagog i klubben, du i stedet kunne fortælle, hvad du har været igennem? Måske kunne du gå til sundhedsplejersken på skolen? Eller kender du en anden voksen, som du er tryg ved. Selvom jeg godt kan forstå, at det kan være svært at fortælle, er det vigtigt, at du gør det. Og jeg ved fra andre børn, at det nogle gange er nemmere bare at vise den voksne brevet til Brevkassen sammen med svaret. Ville det være en mulighed for dig?

Jeg tænker også, at nu du er anbragt i en plejefamilie, har du så en kontaktperson eller sagsbehandler i kommunen? Kommunen har pligt til at sikre, at du har det trygt og godt i din nye plejefamilie. Derfor tænkte jeg, at hvis du har en kontaktperson i kommunen, kunne du måske fortælle om de ting, der sker?

Hvis du skal snakke med din kommune, kan vi også hjælpe dig med en voksen fra BørneTelefonen, det er en bisidder. Vores bisidder vil kunne hjælpe dig med at fortælle om dine tanker og det, der sker i den nye plejefamilie. Bisidderen vil altid være på din side. Du kan se en video her , der forklarer lidt mere om, hvad en bisidder er og hvad de kan hjælpe dig med.

Du kan enten skrive eller ringe til BørneTelefonen 116 111, så hjælper vi dig med at komme i kontakt med en bisidder. Du kan også ringe direkte til bisidderafdelingen på nr. 35 55 55 59

Det kan også være at du får lyst til at snakke mere med BørneTelefonen om det med din plejefar eller andre ting. Du kan ringe eller smse til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med en af vores rådgivere.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.