Brev
Papfar krænker mig
Hej børnetelefonen..
For ca. 2 år siden fik min mor en kæreste, og næsten hver dag kan jeg høre dem have sex. Derfor kan jeg ikke sove om natten indtil de stopper.
Så her for ikke særlig lang tid siden sagde min papfar til mig at han var blevet træt af min mor og hellere ville have mig fordi han åbenbart synes jeg er pæn.
Han er en 46 årig stor høj mand derfor tør jeg ikke sige til ham at han er klam.
han har flere gange rørt mig ved skødet under spisebordet hvis jeg har siddet ved siden af ham og han blinker tit til mig. derfor er jeg ret sikker på han er pedofil.
Og jeg har opdaget ham 2 gange onanere på ometv når vi var alene hjemme. Jeg mistænker ham også for at være min mor utro.
Jeg ved ikke om jeg skal sige det til min mor fordi hun elsker ham men han er ikke god nok til hende. Han behandler min mor meget uretfærdigt og taler grimt til hende hver dag. Når han kommer hjem for arbejde skændes de altid. Hvad skal jeg gøre?
Mvh en urolig pige på 13 år
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år
Jeg tror, at du er en pige, der tydeligt mærker, hvad der er rigtigt og forkert. Jeg kan godt forstå, at du er urolig.
Det er vigtigt for dig og din mor, at du gør noget nu.
Din mor har brug for, at du kan være tryg, når du er alene hjemme med ham. Du har brug for at hjem, hvor du ikke konstant skal være på vagt overfor manden, der opfører sig forkert og ulovligt.
Det kan være svært at få det sagt. Men forestil dig hvor ked af det din mor vil blive, hvis hun efter mange år fik at vide – at du i alle de år gik og var bange for din papfar. Hun ville sige:’ Hvorfor sagde du ikke noget? De allerfleste mødre tænker, at deres vigtigste opgave er at passe på deres barn. Sådan tror jeg også, at din mor tænker.
Men en mor kan have svært ved at se og forstå, hvad der sker for øjnene af hende. Derfor har hun brug for, at du hjælper hende. Også selvom hun i starten bliver overrasket over det, du fortæller. Og måske slet ikke kan tro, når du fortæller om de mange forkerte og utrygge ting;
• Din papfar skal ikke onanere, når I er alene hjemme sammen. For det betyder, at du føler dig utryg i dit eget hjem. Det er dit hjem – og du har ret til at være tryg og have det godt i dit eget hjem.
• Din papfar skal ikke røre dig ved skridtet under bordet. Det er en krænkelse af dig. Han har slet ikke lov til at røre din krop. Heller ikke selvom du har svært ved at sige fra og derfor passivt lader ham gøre det.
• Din papfar skal ikke krænke dig med ord og sige, at han hellere vil have dig end din mor. Det er et overgreb med ord.
Ingen af disse ting skal slås hen. Det er ikke dig, der overdriver. Det er ikke dig, der fantaserer. Voksne kan komme med mange forklaringer og skyde skylden på barnet. Sådan er det som regel altid med voksne, der bliver taget i at krænke.
En anden ting krænkeren kan finde på at sige er, at ‘det bare var for sjov’. Eller at du have din mor for dig selv, og at du derfor forsøger at komme af med ham. Sådanne kommentarer fra ham skal få din mor til tro mere på ham – end på dig.
Han skal stoppes nu – og du gør det rigtige ved fx at skrive herind. Jo flere der ved, hvad der foregår – jo bedre er det.
Sådan kan du fortælle det:
Du kan vise din mor dit brev til mig – og dette svar. Og derefter tale med hende.
Du kan lade andre voksne se brevet. Fx en bedsteforælder eller en tante. Måske kan du også bruge din far?
Du kan lade en lærer hjælpe dig – hvis du har en lærer, du er tryg ved. Læreren vil og kan hjælpe dig med at tale med din mor. Hvis du har brug for det.
Du har altid os på 116 111. Vi vil gerne støtte dig, indtil din mor forstår alvoren i det, du fortæller. Du kan ringe og tale mere med os om – hvordan du får det fortalt.
Til slut vil jeg sige til dig, at du er klog. For du står fast på det, du oplever og fornemmer – og du handler. Det er stærkt og rigtigt gjort af dig.
Husk at din mor kan have brug for lidt tid til rigtigt af fatte, hvad det er, du fortæller hende. Hun har måske brug for en anden voksen at tale med om situationen? Hun kan ringe på ForældreTelefonen og få ideer til, hvordan hun kan hjælpe dig (og sig selv) bedst i denne situation: 35 55 55 57
Kærlig hilsen BørneTelefonen