Brev
papfar
hej bb
jeg er en pige på 14 som har et stort problem (efter min egen mening). for 8 år siden blev mine forældre skilt og min mor mine to søskene og jeg flyttede til kbh. halvandet år efter mødte min mor en ny mand. jeg kan ikke huske det men de siger begge at jeg var rigtig glad for ham i starten. der gik næsten lidt over et år og så friede han. min mor sagde så nu er de gift…
mit problem er at han går lidt over mine grænser hvis vi ligger i samme seng. her er nogle af tingene han har gjort: siger til mig at han elsker mig mere end han elsker min mor (det er okay han elsker mig men…) og at når hun bliver for gammel skal vi giftes.
nogle gange når jeg kysser ham farvel eller godnat kan han finde på enten at stikke tungen frem eller at holde mig fast og kysse mig meget langsomt og intimt flere gange i træk. da han fandt ud af jeg havde fået min første kæreste og at vi havde været sammen over et år sagde han “øv så skal jeg ikke lære dig at snave” en gang og så kun også en gang har han taget min hånd ned til hans penis så jeg kunne mærke den var stiv.
han kan finde på bare at komme ud på toilettet selvom han ved jeg er i bad. han har sagt til mig jeg har flotte bryster. taget på mig op til flere gange og ikke bare et klask i røven men også på brysterne både på og under undertøj. han nusser mig ved inderlårene og går tæt på ´ting og ssger´for at prøve at få mig tændt selvom jeg faktisk bare får kvalme af det… han er bare i det hele taget ubehagelig at være sammen med… jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre… jeg håber i kan hjælpe mig!
hilsen mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Det er ikke kun dig, der mener, du har et stort problem, det mener jeg også. Når du beskriver, hvad din mors mand gør, tænker jeg, at han ikke blot er lidt, men meget grænseoverskridende.
Det er slet ikke i orden, det han gør, og jeg synes, det er fint, at du nu beder om hjælp.
Det er selvfølgelig rigtig svært, når det er din mors mand, men det, han gør ved dig, er ulovligt. Det er simpelthen forbudt ved lov, at voksne er seksuelt grænseoverskridende over for børn.
Jeg synes ikke der er noget mærkeligt i, at du kunne lide ham, da du var mindre, for da foregik de her ting vel ikke. Nu er det helt naturligt, at du tager afstand fra ham, og at du føler ubehag ved hans berøringer.
Du skal vide, at det altid er den voksnes ansvar, når sådanne overgreb finder sted. Det er den voksne, der udnytter barnet, og det er den voksne, der ved, hvad man må, og hvad man ikke må. Det er altså ikke på nogen måde din egen skyld, at dette sker for dig.
Selvom det kan være svært at sige fra, vil jeg råde dig til, at du ikke lader ham røre ved dig mere. Du kan f.eks.sørge for, at låse toiletdøren, du kan sige nej til at ligge i samme seng, og du kan gå væk, hvis han vil røre ved dig. Alt det har du ret til, for det er dig, der bestemmer over din krop.
Jeg tror også, du har også brug for, at der er en voksen, der kan hjælpe dig. Måske har du en sød lærer, du kan betro dig til, måske sundhedsplejersken på din skole eller en anden, du har tillid til? Den voksne skal hjælpe dig med at fortælle kommunens børne/ungeafdeling, at du bliver udsat for seksuelt overgreb af din mors mand. Det er faktisk så alvorligt, det der sker, at kommunen har pligt til at hjælpe dig.
Hvis du ikke synes, du kender nogen, du kan betro dig til, kan Børns Vilkår hjælpe dig med en bisidder. Det er en person, der kan hjælpe og støtte dig. Du kan læse mere om vores bisidderordning på vores hjemmeside.
Hvis du gerne vil diskutere din situation mere igennem med en rådgiver, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på Børne/UngeChatten.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.