Brev
Pædofil på Facebook
Hej BB:)
Jeg skriver ind, fordi min bedste veninde har fortalt mig, at hun har modtaget beskeder fra en pædofil på Facebook. Hun kender godt manden, da hun mødte ham her i weekenden.
Det udviklede sig fra at være en venneanmodning, til at få seksuelle beskeder senere samme dag. Han har forsøgt at overtale hende til sex, selvom hun er under den seksuelle lavalder, og han har spurgt hende om personlige ting som bh størrelse osv.
Dagen efter havde de en lang samtale, og hun prøvede at virke som om hun var interesseret, for at få ham kørt så langt ud som muligt, og for at have “bevismateriale”, og jeg har læst alle beskederne.
Nu til mit problem: jeg har sagt at jeg synes hun skal melde det til politiet, men det vil/tør hun ikke. Jeg prøver på en måde lidt at overtale hende, men på den anden side er der jo ikke sket noget endnu, jeg er bare bekymret for at det sker.
Hun er allermest bange for at hendes forældre finder ud af det. Jeg har lovet at holde på det, men jeg må gerne skrive herind, for at få en vurdering udefra.
Så; Skal vi/hun melde det, og kan man godt gøre det uden at forældrene ved noget? Skal vi/hun sige det til fx en lærer?
Ps: At sige det til hendes/mine forældre er ikke en mulighed.
Håber I kan hjælpe. Venlig hilsen, den bekymrede veninde.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du og din veninde skal gøre. Din veninde er meget heldig at hun har sådan en god veninde som dig, der prøver at hjælpe og som bekymrer sig om hende.
Jeg ved fra andre unge, at man let kan komme til at gøre noget på nettet - uden helt at nå at tænke over, hvad det kan få af konsekvenser. Det er ikke i orden, det som han skriver til hende. Og selvom der ikke er sket noget fysisk, så er det stadig ikke tiladt at en voksen overskrider børns seksuelle grænser - uanset hvilke grænser det er. Din veninde har ikke gjort noget forkert. Jeg synes, at du skal tale med hende om at anmelde det til politiet. Politiet er nemlig interesseret i at stoppe dem, der udnytter børn og unge på internettet. På den måde kan I være med til at hjælpe andre, så de ikke bliver udsat for det samme.
Jeg tænker, at det bedste ville være, hvis hun blokerer ham fuldstændig, så han ikke kan kontakte hende igen. Du skriver at hun kører med på det, så hun har bevismaterialer – men hvis hun alligevel ikke vil melde ham, har hun ikke noget at bruge beskederne til. Så enten skal hun anmelde ham eller blokerer ham.
Du skriver, at det ikke er en mulighed at tale med jeres forældre om det. Jeg synes alligevel, at du skal overveje at gøre det - eller at skrive det til dem. Selvom du synes at det er super svært, så er det vigtigt. Især din venindes forældre vil kunne støtte, trøste hende og hjælpe med at anmelde ham til politiet. Ellers vil jeg anbefale, at I får talt med en lærer, hurtigst muligt. Måske er der allerede en lærer, du har i tankerne, som kan forstå alvoren i det den voksne udsætter din veninde for og ved, at der skal gøres noget hurtigt. Den lærer, I taler med vil også være den voksne, der kontakter Politien og tager snakken med forældrene.
Jeg forestiller mig, at I begge tænker, at hendes forældre bliver vrede på hende over, at hun har skrevet sammen med ham. Men, det er den voksne der har gjort noget ulovligt her! Det kan også sagtens være, at forældrene bliver vrede og forskrækkede over det, lige når I fortæller det. Men det er nok fordi at de bliver bekymret. Og jeg tror det går over igen. Det vigtigste er, at de passer på jer og sørger for, så manden bliver stoppet i at kontakte din veninde – og måske også andre børn og unge. Jeres forældre har også selv engang være unge - og har nok også gjort ting, som de fortryder. Det har de fleste voksne.
Hvis I alligevel ikke har lyst til at tale med hendes eller dine forældre, hvilken anden voksen vil du så være tryg ved at tale med? Har du mon en sød veninde, som har en mor, du kan tale fortroligt med, og som ville kunne hjælpe dig? Det kan også være en tante eller en pædagog, der vil kunne kontakte manden og få ham til at stoppe.
Du kan vælge at vise den voksne dit brev og mit svar. Det kan tit være en god måde at starte samtalen. I også meget velkomne til at ringe ind til os på 116111, så kan vi snakke og finde ud af, hvordan vi bedst får hjulpet jer med at manden stopper og anmeldes.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Kærlig hilsen
BørneTelefonen