Pædofil på Facebook

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du og din veninde skal gøre. Din veninde er meget heldig at hun har sådan en god veninde som dig, der prøver at hjælpe og som bekymrer sig om hende.

Jeg ved fra andre unge, at man let kan komme til at gøre noget på nettet - uden helt at nå at tænke over, hvad det kan få af konsekvenser. Det er ikke i orden, det som han skriver til hende. Og selvom der ikke er sket noget fysisk, så er det stadig ikke tiladt at en voksen overskrider børns seksuelle grænser - uanset hvilke grænser det er. Din veninde har ikke gjort noget forkert. Jeg synes, at du skal tale med hende om at anmelde det til politiet. Politiet er nemlig interesseret i at stoppe dem, der udnytter børn og unge på internettet. På den måde kan I være med til at hjælpe andre, så de ikke bliver udsat for det samme.

Jeg tænker, at det bedste ville være, hvis hun blokerer ham fuldstændig, så han ikke kan kontakte hende igen. Du skriver at hun kører med på det, så hun har bevismaterialer – men hvis hun alligevel ikke vil melde ham, har hun ikke noget at bruge beskederne til. Så enten skal hun anmelde ham eller blokerer ham.

Du skriver, at det ikke er en mulighed at tale med jeres forældre om det. Jeg synes alligevel, at du skal overveje at gøre det - eller at skrive det til dem. Selvom du synes at det er super svært, så er det vigtigt. Især din venindes forældre vil kunne støtte, trøste hende og hjælpe med at anmelde ham til politiet. Ellers vil jeg anbefale, at I får talt med en lærer, hurtigst muligt. Måske er der allerede en lærer, du har i tankerne, som kan forstå alvoren i det den voksne udsætter din veninde for og ved, at der skal gøres noget hurtigt. Den lærer, I taler med vil også være den voksne, der kontakter Politien og tager snakken med forældrene.

Jeg forestiller mig, at I begge tænker, at hendes forældre bliver vrede på hende over, at hun har skrevet sammen med ham. Men, det er den voksne der har gjort noget ulovligt her! Det kan også sagtens være, at forældrene bliver vrede og forskrækkede over det, lige når I fortæller det. Men det er nok fordi at de bliver bekymret. Og jeg tror det går over igen. Det vigtigste er, at de passer på jer og sørger for, så manden bliver stoppet i at kontakte din veninde – og måske også andre børn og unge. Jeres forældre har også selv engang være unge - og har nok også gjort ting, som de fortryder. Det har de fleste voksne.

Hvis I alligevel ikke har lyst til at tale med hendes eller dine forældre, hvilken anden voksen vil du så være tryg ved at tale med? Har du mon en sød veninde, som har en mor, du kan tale fortroligt med, og som ville kunne hjælpe dig? Det kan også være en tante eller en pædagog, der vil kunne kontakte manden og få ham til at stoppe.

Du kan vælge at vise den voksne dit brev og mit svar. Det kan tit være en god måde at starte samtalen. I også meget velkomne til at ringe ind til os på 116111, så kan vi snakke og finde ud af, hvordan vi bedst får hjulpet jer med at manden stopper og anmeldes.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.