Overgreb eller?..

Hej bb

Jeg tænker rigtig meget på hvad der er sket og er ret sur!!. Jeg skulle hjem til min fars storesøster og sove der. Det gik jo fint men jeg er bare den eneste pige sammen med deres plejebarn og mine to lillebrødre. Min ældste lillebror er på alder med plejebarnet (9 år). Min anden lillebror er 6.

Vi skulle så have frokost og så tog vi på macdonald og spiste. Efter det gik jeg sammen med mine lillebrødre og plejebarnet. Lad os kalde plejebarnet J. Jeg har tit haft problemet med min ældste lillebror at han har taget mig på røven eller brysterne. Vi kravler så rundt derinde. Jeg står så med ryggen til J som så hurtigt lige niver mig i ballen. Jeg vender mig bare og ser surt på hans frejnefjæs som har et dumt grin.

Da vi så skal hjem igen står jeg og venter da en anden mand, som jeg overhovedet ikke kender giver mig et lille klask i røven!! Er det overgreb eller hvad?? Jeg har også haft frygt for at være alene med mænd fordi jeg er bange for at blive voldtaget!!

Kh pigen der er vildt sur

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige, der føler dig vildt sur.

Jeg kan godt forstå, at du er sur over, at en fremmed mand klasker dig bagi. Det er slet ikke i orden. Det er godt, at du ikke bare accepterer det.

Du spørger, om det er et overgreb. Det er det. Manden gjorde noget, der ikke er acceptabelt, og du følte det klart som et overgreb.

Du kom også i tanker om din angst for at blive voldtaget, da han gjorde det. Den angst er der mange piger i din alder, der kender til, og den kommer bl.a. af usikkerheden omkring sexualiteten, som er ved at gro frem i dig. Når du bliver lidt ældre, vil du nok opleve, at den angst forsvinder.

Jeg synes, du skal gøre to ting. For det første vil jeg foreslå, at du snakker med din faster om J´s opførsel over for dig. Han må lære, at han ikke skal røre ved dig på den måde, for det er utrygt og ubehageligt for dig.

For det andet synes jeg, du skal fortælle dine forældre om episoden med den fremmede mand.  Jeg synes også, du skal fortælle om dine tanker om voldtægt. Det kan nemlig hjælpe dig at komme af med det til nogle voksne, så tankerne ikke fylder så meget inden i dig.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.