Overgreb af kæresten

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

​Kære pige på 15 år

Det er en meget voldsom og ubehagelig oplevelse, du har været ude for. Du har stolet på din kæreste og været tryg ved ham, og pludselig er du i en situation, hvor han slet ikke respekterer dig og dine grænser. Det er slet ikke okay. Du har intet gjort forkert. Du har gjort dit bedste for at vise ham, at du ikke var klar. Det er ham, der gør noget forkert, når han ikke lytter og respekterer dine grænser.

Når man har været udsat for et overgreb, så er det rigtig vigtigt, at man får noget hjælp med det samme. Man skal have det bearbejdet, da det ellers kan komme til at medføre nogle følelsesmæssige ar, som måske springer op, når du næste gang får en kæreste. Oplevelsen kan sætte sig så tungt i dig, at du får svært ved at stole på en dreng igen.

Jeg synes derfor, at du skal fortælle dine forældre, hvad der er sket. Også selvom du synes, at det er svært.
Husk på, at du ikke har gjort noget forkert. Du gjorde alt, hvad du kunne for at få ham til at forstå, at du ikke ville have sex. Og når han låser dig inde, og sikkert også er stærkere end dig og uden tvivl ikke respekterer dine grænser, så er det klart, at du bliver bange og ikke ved, hvad du skal gøre.

Hvis det er helt umuligt for dig at få talt med en voksen om det, så tal med dine veninder. Du må ikke gå og gemme på dine følelser. Du kan så nemt komme til at overbevise dig selv om, at det nok var din egen skyld. Men det var det altså ikke. Og det kan en veninde hjælpe dig med at holde fast i.

Det bedste vil være, hvis du har mod på at kontakte din læge, eller noget der hedder Center for Voldtægtsofre - enten alene, eller sammen med en, du er tryg ved. Det er vigtigt, at du både bliver undersøgt at en læge og du får hjælp, efter det de er sket. Du kan læse mere om Center for Voldtægtsofre her: Voldtægt.dk. Her er der råd og vejledning at hente.

Derudover, er det også vigtigt, at du får hjælp til at finde ud af, at fortælle til myndighederne, hvad din kæreste har gjort. Det er nemlig vigtigt, at han får hjælp. Ikke mindst til at forstå, hvad han har gjort, så han ikke kommer til at gøre noget lignende igen. Jeg ved, at det kan være en svær tanke, fordi han er en, du har været tryg ved og har holdt af. Men det er vigtigt, at nogen får af vide, hvad han har gjort, så han kan få hjælp.

Jo før, I begge får talt med en voksen om oplevelsen, des bedre for jer begge.

Du kan altid kontakte BørneTelefonen på telefon, sms eller chat. Det er gratis, og du er anonym. Vi kan ikke se, hvor du ringer eller skriver fra, og man kan heller ikke se på telefonregningen, at du har taget kontakt.

Jeg håber, at du får talt med en voksen om det, da det er meget voldsomt at skulle gå og bære på sådan en oplevelse uden at få hjælp til at takle den.

Mange hilsner fra
BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.