Overgreb.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tak for dit brev.

Hvor er det godt at du skriver herind og fortæller os om din oplevelse. Det kræver mod at række ud og fortælle om ting der er svære.

Det lyder til, at du har gået alene alt for længe med de oplevelser, du beskriver i dit brev. Det er helt forståeligt at det har været en voldsom oplevelse for dig og at det har gjort dig bange for at færdes alene. Jeg tænker at du skal have rigtig meget ros for at du blev ved med at sige fra over for drengene, det kræver mod at stå fast over for så mange drenge der enda er ældre end en selv. Mon du har talt med dine veninder om oplevelsen bagefter?

Det lyder til at det er dig det er gået hårdest ud over, og det er rigtig godt at de var der til at få drengene væk. Jeg tænker at det også må have været en skræmmende oplevelse for dem, også selvom de måske ikke oplevede det helt på samme måde som dig. Du skriver at din veninde grinede første gang drengene tog på dig. Nogle gange når vi bliver usikre eller bange kan man komme til at reagere med at grine, selvom man er bange og ikke synes det der foregår er sjovt. Det kaldes en forsvarsmekanisme, fordi det er noget man gør for ikke at mærke hvor bange man i virkeligheden er. Jeg tænker at det kan være derfor din veninde grinede og at du selv kom til at gøre det samme, selvom du ikke synes situationen var sjov.

Jeg tænker at det vil være vigtigt at I for talt sammen om oplevelserne fra dengang, men det vigtigste er at du får talt med en voksen om det du oplevede og om din angst for at gå ud nu. Det er meget vigtigt at få talt om det der er svært med en voksen der kan lytte og støtte. Jeg kan godt forså at du kan tænke at det er et svært emne at skulle tale om, men ikke desto mindre er det vigtigt at du får det bearbejdet og at du kan få noget hjælp til den angst du oplever nu.

Det er vigtigt at du ved ar det der skete dengang ikke er din skyld. Du er ikke forkert, og du har ikke gjort noget galt. Tværtimod har du gjort det helt rigtige ved at blive ved med at afvise drengene og ikke gå med på deres forslag om at mødes alene. Det de gjorde var forkert og ulovligt og derfor er det også vigtigt at du fortæller det så de kan blive stoppet, og ikke kommer til at gøre det sammen mod andre piger.

Du skriver at det er svært at tale med din mor om, fordi I ikke er så tætte og fordi dine forældre er skilt. Jeg tænker faktisk at din mor rigtig gerne vil hjælpe dig, og måske det kan bringe jer tættere på hinanden hvis du taler med hende om det? Hvis ikke du føler du kan tale med din mor om det, er det vigtigt du får talt med en anden voksen. Mon du har en lærer eller noget andet familie som du vil kunne snakke med? Hvis det er svært at fortælle, kan du evt. vise dem dit brev til mig og mit svar, så I kan snakke ud fra det?

Du er også altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Vi vil meget gerne hjælpe dig og det er anonymt og gratis.

De bedste hilsner

Børnetelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.