Overgreb.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 16 år

Hvor er det godt du har fået taget så meget mod til dig, at du har kunnet skrive herind til BørneBrevkassen. Jeg er glad for at have modtaget dit brev, og jeg kan godt forstå, at det har været en meget, meget væmmelig oplevelse for dig.

Det er rigtig sejt af dig, at du er kommet så langt, at du har kunnet skrive om det for at få hjælp. Det er absolut ikke at være opmærksomhedskrævende, tvært i mod har du været alt for lidt opmærksomhedskrævende, når du har båret rundt på den oplevelse indeni i så lang tid.

At du har båret på oplevelsen selv i så lang tid, gør, som du også selv skriver, ikke, at du tænker mindre på det – måske tvært imod..? Jeg kan godt forstå, at du tænker meget på det, og at du er meget vred over den krænkende oplevelse, og jeg tænker, det må have været forfærdeligt for dig.

Du skriver ikke noget om din far, og om hvordan du evt har det med ham..? Men når jeg læser dit brev, virker det på mig, som om dit forhold til din mor ikke er det bedste. Mon det er rigtigt forstået..?

Kunne der være andre voksne i din familie, som du måske har det så trygt med, at du kan fortælle dem om din oplevelse..? Det kan være en moster, tante eller anden du er fortrolig med.

Når I på skolen netop nu har om seksualundervisning, var det så en mulighed for dig at tale med din lærer om dine oplevelser? Du kunne måske tage udgangspunkt i undervisningen og fortælle, hvad det var, der var svært for dig at hører om, og så ad den vej komme ind på, hvorfor det var svært.

En anden mulighed for dig, er at kontakte din læge og tale med denne, om du måske har brug for professionel hjælp. Når jeg skriver professionel hjælp, mener jeg psykolog eller andre i den stil, fordi det ofte er sådanne voksne det kan hjælpe at tale med omkring den vrede, du fortæller du har.

Du er også meget velkommen til at skrive på UngeChatten inde på Børns Vilkårs side, eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen.

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.