overgreb?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Sikke en voldsom oplevelse du har fået dig der! Det du har været udsat for er et overgreb og det lyder også til, at det godt kunne tyde på voldtægt. I din situation er det værste du kan gøre at gå med det selv. Det fører ofte til at man føler sig alene og forkert, hvilket du aldrig må eller skal føle.

Jeg forstår godt, at du frygter for hvad der kan ske, hvis du fortæller det til nogen eller melder fyren, men jeg håber alligevel du vil overveje det en gang til. Du tænker måske, at du med tiden vil ‘glemme’ det, der er sket, men får du det ikke bearbejdet, kan det ende med at forfølge dig i meget lang tid.

Vil du ikke love mig, at du taler med dine forældre eller en anden voksen, du stoler på? Så kan I sammen finde ud af, om du måske skal have noget hjælp og eventuelt melde det. Det er i sådan nogle situationer, man skal få alt den støtte man kan for at komme videre.

Du kan læse lidt om voldtægt på følgende link, hvor der også er henvisninger til steder, som udelukkende rådgiver om seksuelle overgreb: https://www.sexogsamfund.dk/content/det-kan-ogsaa-vaere-voldtaegt-naar-i-er-kaerester

Jeg tænker også, at det måske er rart for dig at tale med nogen, der virkeligt har meget erfaring på området – og som kan guide dig i denne sag. Her vil det være helt oplagt for dig at kontakte: Center for voldtægtsofre , som linket ovenfor netop peger på.

Du kan tale hele uforpligtende og anonymt med rådgiverne, og det er ligegyldigt for dem, hvor ‘gammelt’ overgrebet/voldtægten er. De vil gerne tale med dig og hjælpe dig alligevel. Men jo før du søger hjælp, jo bedre.

Hvis du har brug for en, der lytter, er du også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er anonymt

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.