Brev
overgrab
hej BB
jeg er 10 år. over på den skole jeg går på er drenge og pige køn samlet i et toilet. en dag kom en af de store ottende klasser ind på toiletet hvor jeg stod og vaskede finger. lige pludselig tager han fat i mig og skubber mig ind på et af toiletterne. der inde tager han mig på røven og hiver bukserne af mig. jeg begynder at råbe og skrige men så holder han mig for munden. og pludselig kan jeg mærke at han tager mig på brøsterne. (på det tidspunkt er jeg glad for at de ikke er kommet)
jeg kan kan ikke sove om natten fordi at jeg får maridt om det. pleaz hjælp miig.
hilsen den bange pige.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen. Hvor kan jeg godt forstå, at du har brug for at skrive til os, for det er meget væmmelig oplevelse, du har haft der. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det er super vigtigt, at du får fortalt til en voksen, hvad der er sket. Det du har været udsat for, er på INGEN måde ok! Den dreng gjorde noget meget forkert. Han må ikke overskride dine grænser på den måde, og det skal han ikke have lov til at fortsætte med. Du skriver i dit brev ikke noget om dit forhold til dine forældre, men jeg tror, det kunne være en god idé at få dem med i snakken med din lærer og måske skolelederen.? Det er en alvorlig sag, og jeg tror, det er rigtig vigtigt, at du ikke lader det ligge. De voksne skal tage det alvorligt, for det må ikke finde sted. Alle børn skulle gerne kunne gå i skole og være trygge – også dig… Hvis du har en god klasselærer, kan du også gå direkte til ham eller hende… De har pligt til at hjælpe dig… Og til at sørge for at drengen forstår, at det han gjorde ved dig, er meget alvorligt.Nogle gange kan man efter sådan en oplevelse få en fornemmelse af, at det er flovt at snakke om. Måske har du det også sådan siden du skrev til BørneBrevkassen og ikke bad de voksne, du kender, om hjælp? Men måske kan det hjælpe dig lidt at høre, at det jo på INGEN måde var din skyld og at jeg tror de voksne vil være meget glade for, hvis du tør fortælle dem det.. Ellers får de jo svært ved at hjælpe dig - og det tror jeg gerne, de vil... Hvis du får lyst til at tale med en anonym voksen om det, der er sket, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17. De bedste hilsner BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.