Brev
Overfaldt af en 14 årig
Kære børnetelefonen
Mig og min ven er blevet seksuelt overgrebet af en 14 årig dreng.
Han prøvede og dyrke sex med os, og sagde nogle meget mærkelige ting.
Vi har det meget svært ved det, og vi ved ikke hvad vi skal gøre.
Vi tør ikke sige det til nogle, fordi vi bange for at blive dømt.
Hvad tænker I vi skal gøre?
M.v.h. pige på 14
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du har skrevet, når I går med en følelse af at have været ude for et overgreb. Det kan påvirke en person meget, når man oplever at få sine grænser overskredet.
Det lyder som om, det vil være rigtig godt for jer at få talt med en voksen om det, selvom det kan være svært at fortælle sådan noget. Jeg vil gerne prøve at hjælpe jer på vej.
Du skriver, at I er bange for at blive dømt, hvis I siger det til nogen. Det er desværre helt almindeligt at føle skyld, når man har oplevet et overgreb . Men det er ikke din eller din vens skyld. I kan derfor ikke blive dømt. Og I har ret til hjælp.
Jeg vil råde jer til at starte med at tale om, hvilken voksen, der kunne være god at tale med? En som I er trygge ved. Måske en af jeres forældre? Måske en lærer? En fra en fritidsaktivitet? I kan også planlægge, hvad I vil sige og fx skrive noget af det ned på forhånd. Det er tit en god ide, når noget er svært at tale om.
I kan også fortælle, at du har skrevet til BørneTelefonen og vise mit svar. Så er det måske lidt lettere at få det sagt.
På BørneTelefonens hjemmeside kan I læse mere om, hvad man kan gøre, når man har været udsat for en seksuel krænkelse. I kan også læse, hvad andre børn og unge har oplevet og gjort. Måske I kan finde flere gode råd der, som kan gøre det lettere for jer at få det sagt højt til en voksen. I kommer ind på hjemmesiden her.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Husk, at I har ret til hjælp. Og husk, at det er de voksnes ansvar at hjælpe jer.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen