Overfaldt af en 14 årig

Kære børnetelefonen

Mig og min ven er blevet seksuelt overgrebet af en 14 årig dreng.
Han prøvede og dyrke sex med os, og sagde nogle meget mærkelige ting.
Vi har det meget svært ved det, og vi ved ikke hvad vi skal gøre.
Vi tør ikke sige det til nogle, fordi vi bange for at blive dømt.

Hvad tænker I vi skal gøre?

M.v.h. pige på 14

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du har skrevet, når I går med en følelse af at have været ude for et overgreb. Det kan påvirke en person meget, når man oplever at få sine grænser overskredet.

Det lyder som om, det vil være rigtig godt for jer at få talt med en voksen om det, selvom det kan være svært at fortælle sådan noget. Jeg vil gerne prøve at hjælpe jer på vej.

Du skriver, at I er bange for at blive dømt, hvis I siger det til nogen. Det er desværre helt almindeligt at føle skyld, når man har oplevet et overgreb . Men det er ikke din eller din vens skyld. I kan derfor ikke blive dømt. Og I har ret til hjælp.

Jeg vil råde jer til at starte med at tale om, hvilken voksen, der kunne være god at tale med? En som I er trygge ved. Måske en af jeres forældre? Måske en lærer? En fra en fritidsaktivitet? I kan også planlægge, hvad I vil sige og fx skrive noget af det ned på forhånd. Det er tit en god ide, når noget er svært at tale om.

I kan også fortælle, at du har skrevet til BørneTelefonen og vise mit svar. Så er det måske lidt lettere at få det sagt.

På BørneTelefonens hjemmeside kan I læse mere om, hvad man kan gøre, når man har været udsat for en seksuel krænkelse. I kan også læse, hvad andre børn og unge har oplevet og gjort. Måske I kan finde flere gode råd der, som kan gøre det lettere for jer at få det sagt højt til en voksen. I kommer ind på hjemmesiden her.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Husk, at I har ret til hjælp. Og husk, at det er de voksnes ansvar at hjælpe jer.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.