Nøgenbilledet

Hej BB! Jeg er en pige på 15 og jeg havde været sammen med min kæreste i nogle måneder da han spurte mig om jeg ville sende et nøgenbillede på snap-chat. Jeg var ikke helt tryk men han var jo min kæreste og jeg stolede jo på ham….Han startede med at sende et og så gjorde jeg det bagefter…. Jeg kunne se han tog et screenshot og jeg bad ham om at slette det. Han sagde at det var en fejl og at han nok skulle slette det.

Nogle uger efter kom vi op og skændes og vi talte ikke sammen i nogen dage indtil han sendte mit nøgenbillede tilbage til mig og skrev at han stadig havde det og at hvis jeg ikke gjorde som han sagde ville han lægge det op på facebook. Jeg blockerede han fra facebook så han ikke kunne komme ind på min profil.

Næste dag sagde han at hvis jeg ikke det han sagde vil han sende dem til min familie (og han har deres nummer!) Jeg er sååååå bange for at han gør det og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre….????!!!!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 15 år

Jeg kan rigtig godt forstå din meget vanskelige situation. Og det er også rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, når man får sådan en besked fra én, man troede, man kunne stole på. Hvor er han bare tarvelig. Og derudover er det, han gør, desuden også ulovligt.

Mange unge har stået i netop den situation, du står i, og det er nok meget forskelligt, hvad de har gjort for at få det stoppet.

Nu ved jeg ikke, hvor gammel han er, men hvis han bor hjemme hos sine forældre, vil jeg foreslå, at du taler med dine egne forældre, så de kan tage kontakt til hans forældre.

Jeg kan forestille mig, at du synes, at det er en skrækkelig tanke at skulle fortælle det til dine forældre, men måske er det en bedre løsning at få det ordnet på den måde, fremfor at dit billede havner på nettet eller hos folk, du ikke ønsker, der skal se det.

Du kan selvfølgelig til at starte med prøve at tale med ham om det selv. Men hvis du føler dig utryg ved at tale med ham, så skal du ikke gøre det!

Så synes jeg, at du skal få talt med dine forældre med det samme. Ja, det vil jeg egentlig anbefale, at du gør uanset hvad. Og så skal du gemme de beskeder, han sender til dig, så du har beviser for, at han har truet dig.

Du kan læse lidt om dine rettigheder og lovgivningen i forhold til nøgenbilleder her: http://www.sikkerchat.dk/da-DK/Fagfolk/Lovgivning/Lovgivningen/N%C3%B8genbilleder.aspx

Jeg tænker, at det måske er sådan, at han har meget svært ved at acceptere, at jeres forhold er forbi (det går jeg ud fra, at det er). Og det takler han på en højest egendommelig måde. Og det skal han holde op med. Det er meget grænseoverskridende at true over nettet eller andre steder (fx face to face), og det er meget grænseoverskridende at dele andres nøgenbilleder.

Jeg tænker, at hvis du skal være sikker på, at han ikke gør alvor af sine trusler, så er du nødt til at få det sagt til dine forældre og måske i sidste ende også til politiet (det kan dine forældre gøre, hvis det bliver nødvendigt), idet det er ret alvorligt, det han gør. Det skal han have hjælp til at forstå, for det kan jo godt være at han ikke selv er klar over det.

Du er meget velkommen til at tage kontakt til BørneTelefonen på 116111, hvor du kan få en snak med en rådgiver om, hvordan du præcis kan få det sagt til dine forældre. Umiddelbart tænker jeg, at du, når du skal tale med dine forældre om det, kan starte med at sige, at du har gjort noget rigtig dumt, som du fortryder og har brug for deres hjælp til at håndtere. Kunne det være en mulighed?

Jeg håber det allerbedste for dig. Held og lykke med det.

Mange kærlige tanker fra

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.