Brev
Nøgenbillede
Jeg sende engang er nøgenbillede til en fyr jeg ik kendte… snart et halvt år siden… jeg blokerede ham da han begyndte at true med at dele det, men i går sendte han pludselig en besked til mig fra en ny bruger som havde lavet… jeg blev mega bange ik vidste ik hvad jeg skulle gøre… Så jeg blokerede ham, men nu ved jeg ik hvad jeg skal gøre længere… please hjælp mig er pisse bange for han deler det
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak fordi du skriver herind.
Det lyder som om, at du står i en ubehagelig situation. Så det er rigtig godt, at du har kontaktet os. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, så godt jeg kan.
Jeg kan godt forstå, at du er bange, men du skal vide, at det ikke er din skyld.
Drengen, som du har sendt billedet til skal have at vide, at det han gør er forkert. Han har ikke ret til at dele et billede på nettet af dig, når han ikke har fået lov.
Ingen har ret til at dele andres billeder, medmindre de har spurgt og har fået et klart “ja”. Derfor er det ikke okay, at han truer med at dele dit billede. På samme måde er det ulovligt at true andre, så det han gør er faktisk slet ikke i orden, og det kan være strafbart.
Det første jeg vil råde dig til at gøre er at gemme de beviser, du kan. Selvom du har blokeret ham, kan du nok godt gå ind og åbne jeres gamle beskeder, ikke? Hvis du kan det, så tag et screenshot af hans trusler. På samme måde kan du anmelde hans bruger på Snapchat og Instagram. Du kan læse, hvordan man gør, i Red Barnets vejledning, her: slettevejledninger.
Derudover er jeg nysgerrig på, om du kender ham, du har delt billederne med? Jeg ved godt, at du er bange for, hvad han kan finde på. Men det er vigtigt, at han ikke bare slipper afsted med sin truende adfærd. Som jeg skrev før, så skal han have at vide, at det han gør er ulovligt, og at han skal slette billederne.
Han har ikke ret til at have dine billeder, hvis du gerne vil have dem slettet.
Hvis det sker, at han alligevel deler billedet, er der flere forskellige ting, der er vigtige at få gjort.
Her kan du læse om nogle gode råd, som Red Barnet har skrevet her i denne guide, de vigtigste råd.
Du kan læse dem, hvis det bliver nødvendigt.
En sidste ting jeg vil råde dig til er at snakke med en voksen. Jeg ved, at det kan være grænseoverskridende at tale om, men jeg ved også fra mange andre unge, at det kan være en stor hjælp at snakke om situationen med én, man stoler på. Har du mon en, der er god til at tale om sådanne ting? Jeg synes i hvert fald ikke, at du skal stå i denne situation alene.
Jeg håber, mit svar har hjulpet dig videre. Hvis der er andet du er i tvivl om, eller har brug for hjælp til, er du meget velkommen til at skrive eller ringe til os på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen