Mobning og Voldtægt.. osv

Hej _____ mit navn er Maria.

Her på det seneste er jeg blevet voldtaget, mobbet, kidnappet, tævet af venner og familie medlemmer

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Maria på 14 år

Tak for dit brev. Det er mange meget alvorlige ting, du bliver udsat for af din familie og venner. Det er ikke ok og ulovligt.

Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er at få hjælp så hurtigt som muligt. Det kan være, at sige det til en lærer eller en anden du er tryg ved? Hvem mon du tænker på, vi lvære god at snakke med?  Du kan vise det brev, som du har skrevet ind til os, så ved den person, du viser det til, hvad der sker for dig. Så kan I finde ud af, hvordan I bedst får stoppet de ting, som du bliver udsat for.

Det kan være, at anmelde det til Politiet på 114, eller ringe til kommunen og underrette om det, der sker i familien. Du er også meget velkommen til at sms'e eller ringe herind til BørneTelefonen på 116 111, så kan vi snakke om, hvordan du har det og hvordan vi bedst kan hjælpe dig. Vi vil meget gerne hjælpe dig.

Hvis det sker igen, så vil jeg anbefale dig at ringe 112, så alarmcentalen kan hjælpe dig akut. De skal nok hjælpe dig, ved at stille spørgsmål og du kan fortælle det er, der sker for dig. Alarmcentralen sender hjælp ud med det samme, hvis det er noget der sker, når du ringer.

Det håber jeg, at du har mod på, for du skal have hjælp hurtigst muligt.

De bedste tanker til dig fra

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.