Brev
Mobning
Jeg er en pige på 16 år
og går på efterskole og bliver mobbet.
Det hele startede en dag i frikvaterat hvor nongle drenge tog mig ud på toiletet og gav mig buksevand. Jeg havede hvide legins på som bliv genemsektige. Jeg var ked af det resten af dagen.
Min lære opdagede det ikke men det var der andre der gjorde
efter den gang fik jeg ikke mere buksevand.
Men to uger efter en weekend hvor læren var på kursus tog nogle drenge mig ind på toiletet de tog min bluse af mig. Jeg skreg men det hjalp ikke. Så tog de resten af mit tøj af også undertøj og så løb de med mit tøj. De havede fået de andre drenge til at stå og vente ude på gangen. Da jeg kom løbene stod de med deres mobiler og optog mig.
Nogle af drengene bar mig ind på mit værlse og bandt mig fast til min seng. Så kom alle drengene og tog på mine bruster og tog vidioer jeg fik ikke mit tøg tilbage før læren kom tilbage resten af dagen da hans bil kom kastede de tøjet bare et problem mit undertøj bar der ikke. Jeg fik det først tilbage dagen efter da det lå ude foran min dør.
1 uge efter sente de mig en vidio med mig nøjen der også er lagt på internetet
Jeg vile gerne skifte skole men det har Drengene troet mig med.
Har ingen venner og der sker sådan nogle ting tit hvad skal jeg gøre.
Kærlig hisen S.
P.s synes det er grense overskridene fordi at jeg er ved at få nogle store bruster og hår nogle andre steder.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S
Tak for dit brev. Det er rigtig godt at du skriver for at få hjælp, for det drengene på efterskolen udsætter dig for, er slet, slet ikke i orden. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.
Jeg må sige, at jeg blev chokeret over at læse, hvad du har været udsat for på efterskolen. Jeg kan godt forstå, at du føler, det er grænseoverskridende. Det er vigtigt for mig at sige til dig, at det du har været udsat for under ingen omstændigheder er i orden, det er ulovligt og at det skal stoppes med det samme!
For det første, er det ikke i orden at drengene krænker dig ved at give dig buksevand, og tage tøjet af dig og røre dig. Det er absolut heller ikke i orden, at de binder dig, optager film og lægger det på nettet. Det må være frygteligt ydmygende for dig. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil skifte skole. Egentlig tænker jeg, at du ikke burde være på skolen, før det er blevet stoppet, så du ikke bliver udsat for flere krænkelser og ydmygelser. Hvad tænker du om det?
Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du får fortalt lærerne på efterskolen, hvad du har været udsat for, så de kan få det stoppet med det samme. Hvad tænker du mon om, at skulle fortælle det til en eller måske flere lærere? Er det noget du har lyst til? I dit brev skriver du, at der ikke var nogen lærere, der opdagede, at du fik buksevand, men at der var andre, der gjorde. Var det mon nogen andre elever? Måske kunne dem, der har set det hjælpe dig med, at fortælle det til lærerne, hvis du synes det er lidt svært? Du kan måske også vise dem det brev du har skrevet til brevkassen. Heri beskriver du rigtig godt, hvad der er foregået, og hvordan det har været for dig. Du kan også vise dem mit svar til dig. Hvordan tror du, at det ville være?
Hvis din efterskole ikke gør noget ved det, så synes jeg, at det skal anmeldes til Politiet.  Både efterskolen og de drenge skal jo vide, at det de har gjort både er forkert og ulovligt!
Jeg tænker på, om dine forældre mon ved, hvad der foregår på efterskolen? Kunne du have lyst til, at fortælle dem om det, så de kan hjælpe dig med at sige det til lærerne? Det er også vigtig, at du får talt med nogen om, hvordan du har det - det kan være en psykolog, som ved hvad det betyder, når man er blevet udsat og krænket seksuelt, som du er. Det skal du have hjælp til, så du ikke går alene med det. Det er vigtigt, for du har været udsat for noget der er meget slemt.
Hvis nogen lægger billeder eller film ud på nettet af en, som enten krænker eller støder en, kalder man det for digital mobning og krænkelse. Har du mon hørt om det før?
Vi har skrevet nogle gode råd og noget om dine rettigheder her: https://bornetelefonen.dk/tema/problemer-p%C3%A5-nettet
Der står bl.a., at man ikke må lægge billeder (eller videoer) ud på nettet, som krænker eller udstiller andre. Det har drengene på din efterskole gjort, ved at lægge en video ud af dig. På hjemmesiden kan du også få vejledning i, hvordan du kan få fjernet videoen fra nettet igen. Her skal du enten kontakte det sted på nettet, hvor billedet ligger – det kan fx være på facebook, eller du kan kontakte noget der hedder Datatilsynet. Det vil nok være en god idé, hvis du kan få en voksen, fx en lærer eller dine forældre, til at hjælpe dig med det. Måske kan I sammen gå ind på BørneTelefonens hjemmeside og læse om det.
Du er også meget velkommen til at ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116 111. Det kan være, at du har brug for, at BørneTelefonen hjælper dig endnu mere. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Dine forældre kan også ringe ind til vores ForældreTelefon på 35555557, hvis de har brug for at tale med en rådgiver om, hvad de kan gøre for at hjælpe dig.
Mange knus og kærlige hilsner fra BørneTelefonen