Mit nøgenbillede

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige

Tusind tak for dit brev. Det lyder til at du er havnet i en rigtig ubehagelig situation. Det er godt at du skriver herind, så du kan få lidt hjælp og vejledning.

Det kan være en voldsom oplevelse og føles utrolig krænkende at andre har intime billeder af en. Og jeg kan forestille mig, at den frygt du har for at han skal dele billederne, er enorm stor. Du er desværre ikke er den eneste der oplever dette.

Det er rent faktisk ulovligt at dele billeder af andre i privatesituationer. Medmindre man har fået tilladelse, også kaldet samtykke, fra personen på billedet.

Alle de her tanker du har, er rigtig meget at gå med alene. Det er rigtig godt at du har haft fortalt det til din mor, for det er rigtig vigtigt at du får talt med nogen, der vil gøre alt for at hjælpe dig. Selvom det måske kan være pinligt at skulle fortælle det til sine forældre.

Det er vigtigt, at der handles så hurtigt som muligt, for at forhindre en eventuel spredning.

Du skal, hvis det er muligt, tage kontakt til personen og bede ham om at slette billederne.

Hvis du er blevet presset eller truet til at sende nøgenbilleder, så kan du melde det til politiet.

Derudover er der 3 ting du kan gøre med det samme:

1. Du kan tjekke, om dit billede er blevet spredt, ved at søge på dit eget navn, kaldenavn eller brugernavn i diverse søgemaskiner.

2. Du kan stramme op på dine privatindstillinger. Du kan begrænse offentlige profiler, og hvem der kan have adgang. Det giver ro at have kontrol med, hvem der kan se dine opdateringer.

3. Til sidst er det vigtigt at finde en du kan tale med omkring konsekvenserne for dig. Følelser af frygt, skam og afmagt følger med krænkende billeddeling. Følelserne kan fylde rigtig meget, hvis du går med dem alene. Så derfor bør du finde en person, der forstår dig, og bed personen om at være din støtte i den kommende tid. Det kan fx være din mor, som du allerede har talt med. Men det kan også være en veninde eller andet.

På sletdet.redbarnet.dk har de gratis rådgivning omkring dette emne og yderligere en række guides omkring hvad man kan gøre. Derudover er der på SletDet ’slettevejledninger’ til de sociale medier såsom facebook, instagram, snapchat mm. hvis delingen er foregået på nogle af de medier.

Vi ved ikke om han har tænkt sig at dele de billeder han har af dig. Men du skal stadig sikre dig, at de billeder han har, bliver slettet. Så du undgår en deling. Derudover er det godt, at du selv kan tage nogle forholdsregler i fremtiden omkring hvordan, man kan forhindre at det sker igen.

Hvis du har brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere eller ringe til BørneTelefonen på 116111.

De kærligste hilsner Børnetelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.