Mistede mødom til fest.

Hejsa..

Jeg ved ikke om det er den rigtige kategori, men det er i hvert fald den jeg valgte. Jeg er 13 år og var til klassefest, hos min ældre veninde hvor vi drak en masse. Vi blev smidt ind i et rum, hvor vi skulle sove på gulvet. Dog kommer der to drenge ind til os, hvorefter jeg begynder at kysse med en af dem. Han vidste godt jeg var 13, men han blev ved med at give mig finger. Jeg trak hele tiden hans hånd væk, men han blev ved.

Det sidste jeg husker er at han tog mine trusser af.. Jeg har fået taget en fortrydelsespille, men jeg fortryder det så inderligt. Er normalt ikke typen som gør det..

Hvad gør jeg? Jeg vil ikke snakke med min mor om det.. Men det viste sig så at han var 18, snart 19.. Det gør ikke situationen bedre.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Det lyder til, at det har været en ubehagelig oplevelse og det kan jeg godt forstå - det er nemlig vigtigt, at man selv bestemmer hvornår og med hvem man har lyst til at være intim og at have sex med. Det er super sejt, at du har skrevet herind. Tak for dit brev.

Der kan opstå mange tanker efter sådan en episode og jeg har talt med andre, som har haft en lignende oplevelse som efterfølgende har følt det enormt ubehageligt, at deres grænser er blevet overskredet.

Du skriver, at du ikke vil tale med din mor om det. Jeg har talt med andre, som ikke har villet fortælle det til deres mor, fordi de har været nervøse for deres mors reaktion og nervøse for, hvad deres mor nu vil tænke om dem. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du taler med nogen om det, som kan støtte dig og vejlede dig i, hvad der skal gøres. Det er slet ikke i orden det drengen har gjort, det er ulovligt. Af alle dem du kender, hvilken voksen vil du så helst tale med? Det kan for eksempel være din mor, en anden i din familie, en venindes mor eller en anden.

Det kan være svært at skulle sætte ord på det der er sket, bl.a. fordi det sikkert er noget man helst bare vil glemme og som har været så grænseoverskridende. For nogen kan det være en hjælp at sige det højt for sig selv inden man siger det til andre. For andre kan det være en hjælp at skrive det hele ned og give det i et brev eller at vise, hvad du har skrevet herind. Hvilken måde at sige det på vil være bedst for dig?

Det er vigtigt, at man mærker efter ens egne grænser og kun gør noget, som man selv har lyst til. At du skriver herind giver en fornemmelse af, at du er bevidst om dine grænser. Du kan læse mere om seksualitet, sex og når det bliver et overgreb på vores hjemmeside. Måske kan det være en hjælp for dig. Du kan trykke på det her link og komme ind på siden: https://bornetelefonen.dk/tema/sex-seksualitet.

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 for at tale videre om det. Vi ved ikke, hvem du er, når du ringer, men vi vil gerne hjælpe dig. Jeg håber også, at det her brev er en hjælp. Det er så godt og modigt, at du har skrevet herind og lyttet til dig selv og dine grænser.

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.