Brev
Misbrugt/Chikaneret
Hej, jeg har her for lidt siden været i en slags madklub min klasse har, og jeg var hjemme at spise hos en dreng. Han ragede på mig, og drillede mig med størrelsen af min overkrop. Han forsøgte hele tiden at sprede mine ben da jeg havde gennemsigtige nylon strympebukser på, og en kort nederdel.
Jeg føler mig chikaneret, og misbrugt da min ene veninde var med, men intet gjorde da det skete, selvom jeg skreg og bad hende. Hvordan kan jeg komme over det uden at græde hver nat? Hvordan kan jeg tilgive min veninde jeg så gerne vil tilgive,men det kan jeg bare ikke.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for at du har skrevet herind, for jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af det der er sket.
Som jeg forstår det, er der ligesom sket to forskellige ting. Der er ham drengen som ragede på dig og som blev ved med at forsøge at sprede dine ben, og så er der din veninde som ikke hjalp dig, selvom du bad hende om det.
Nu ved jeg ikke om du har talt med din veninde om det der skete bagefter, men tror du det er en mulighed, at hun simpelthen har troet at det hele bare var for sjov..? Lidt ligesom hvis man bliver kildet eller har pudekamp og beder en anden om hjælp..?
Jeg tænker, at det kan være godt for dig, simpelthen at fortælle din veninde, hvordan du oplevede det, at det var rigtig ubehageligt for dig, det drengen gjorde, og at du føler, at hun har svigtet ved ikke at hjælpe dig. Tror du, du ville kunne gøre det? En mulighed ville også være at skrive det til hende i en brev, på den måde har du tid til at skrive det som du gerne vil have det skal stå, og kan fortælle det hele uden at blive afbrudt.
Med hensyn til det drengen gjorde ved dig, kan jeg godt forstå, at du synes det var meget grænseoverskridende og ikke særlig rart. Hvordan har det været mellem jer siden hen? Har han prøvet på mere eller lader han bare som ingenting. Jeg tror det kunne være godt, hvis du kunne få fortalt ham, at du faktisk ikke syntes, det var sjovt, og at du ikke har lyst til at komme en anden gang. Kunne du evt. skrive det til ham fx. i en sms..?
Jeg tænker også, det vil være godt for dig at snakke med nogen, om det der er sket, måske endda dine forældre, (så de måske kan snakke med hans forældre om det?) For det er jo bestemt ikke i orden, det han har gjort. Nogen gange kan det også være rart bare at få lov til at snakke om det man er ked af, ikke fordi det ændrer så meget ved situationen, men fordi man så ikke går med det hele helt selv.
Husk, at du altid er velkommen til at skrive herind igen, eller måske ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du skulle have lyst til det.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.