Brev
misbrug..
Hej BB.
Jeg bor i plejefamilie, og det har jef gjort siden jeg var 6 år. Inden jeg flyttede i plejefamilie, biede jdg på et børnehjem, sammen med min halv-storebror. Vi havde et ‘okay’ søskende forhold, og jeg holdte da af ham.. Men da jeg så flyttede, blev han på børnehjemmet, og jeg mistede kontakten til ham..
Efter 2 år begyndte jeg dog og se noget til ham igen, og vi havde det sjovt, i noget tid.. Han begyndte og snakke om “Kroppen”, og hvad “samleje” handlede om.. På et tidspunkt mente han, at det var bedst, hvis han viste det. På mig. Jeg brød mig virkelig IKKE om det, og desvære, er det overhovedet ikke blevet bedre!..
Jeg ser stadig noget til ham, et par gange om året, men det har jeg virkelig ikke lyst til! Når han er hjemme og besøge min plejefamilie, skal han altid sove inde på mit værelse, og det er DER det går galt! Jdg vågner for det meste ved, at jeg kan mærke noget.. Første gang hvor jeg opdagede det, var for ca. 4-5 år siden.. Han ligger og tager på mig om natten.. Jeg har virkelig lyst til og gøre noget, smadre ham, slå ham ned! Men jeg er virkelig bange.. Han ødelægger mit liv!
Jeg har gjort skade på mig selv i rimelig lang tid.. Jeg ved ikke hvordan, jeg ellers skal komme ud med vreden.. Jeg er bange for at fortælle nogen, noget om det. Om det hele. Jeg er tæt på at bryde sammen.. Jeg vil ikke give op, men jeg føler at jeg alligevel intet har og leve for.. :’)
Knus..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år, tak for dit brev med overskriften "misbrug.."
Jeg synes, det er rigtig godt, at du har skrevet dette brev, det viser, at du ikke vil give op og at du ønsker, at din situation i forhold til din halv-storebror skal forandres.
Det er jo gennem lang tid, han har krænket dig sexuelt - såvidt jeg forstår på dit brev begyndte det for ca 6 år siden, altså et par år efter, at du flyttede til din plejefamilie..?
Jeg kan godt forstå, at du bliver bange og vred, når han krænker dig. Jeg kan ikke se, om det er ham, du er bange for, hvis du modsætter dig det, han gør, eller om du er bange eller flov ved at skulle sige det til nogle voksne?
Lad mig her lige slå fast, at det jo ikke er dig, der har gjort noget forkert, det er ham der krænker dig. Det er vigtigt at holde fast i det! Han skal ikke have lov til at fortsætte med det, han gør, det skal stoppes!
Og her skal du have hjælp af nogle voksne. Jeg tænker på, hvordan du har det med dine plejeforældre, som du nu har boet hos i 8 år? Har du så megen tillid til dem, at du kan snakke med dem om problemet? Eller er der andre vokne, der vil kunne hjælpe dig, f.eks. en lærer eller skolesundhedsplejerske?
Måske kunne det være hjælpsomt for dig at snakke med en rådgiver i BørneTelefonen om hvordan  - sådan mere konkret - dine muligheder er for at få hjælp af de voksne, der omgiver dig? Du kan ringe eller sende SMS til 116 111 alle hverdage kl. 11-23 og kl. 11-19 i weekenden.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.