Min pap mor…

(Brevet er redigeret af BørneTelefonen – rådgiveren har læst hele brevet)

Hej,
 jeg er en pige på 14 år.
Det skete for ca. Et halvt år siden.
Jeg bor hos min far og jeg kender ikke min mor.
Min far har en kone, som tit passer mig fordi at min far er på arbejde. En dag da jeg var alene hjemme, sammen med hende, gik hun ind på mit værelse og sagde at jeg skulle ligge mig ned på gulvet. Jeg lagde mig ned som hun sagde. Hun satte sig på mit underliv og begyndte at vippe frem og tilbage. Jeg blev rigtig bange, så jeg sagde ikke noget.

Hun lænede sig frem og satte sine hænder på mine bryster, hun begyndte at klemme på dem og hun sagde nogen lyde. Jeg prøvede at skubbe hendes hænder væk fra mine bryster, men så begyndte hun bare at klemme endnu hårdere. Jeg prøvede at komme fri, men jo mere jeg prøvede jo hårdere klemte hun.
til sidst tog hun kvæler tag på mig og sagde at jeg skulle tage min bluse af. Jeg rystede på mit hoved, så hun pressede rigtigt meget om min hals. jeg kunne næsten ikke få vejret, …

(beskrivelse er redigeret bort af BørneTelefonen af hensyn til vores yngste læsere. Rådgiveren har læst hele brevet.)

så jeg nikkede, ja.

….Jeg græd rigtigt meget, men hun var ligeglad.Til sidst tog hun sin bluse på og hev mig op fra gulvet og smed mig hen imin sofa. Hun sagde med en rigtig hård stemme at hvis jeg sagde det til nogen ville hun dræbe mig.
Det er sket tre gange og når min far ikke er hjemme, kysser hun mig og ville snave med mig. Jeg sagde en dag til hende at jeg ville sige det til min far, men så tog hun hårdt om min hals og sagde “jeg er klar til at dræbe dig”.
Jeg kan ikke sige det til nogen og jeg overvejer at lave selvmord, jeg kan ikke leve mere. Det er bedst form mig selv hvis jeg dør.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg håber måske at i kan hjælpe, ellers dør jeg.
Hilsen pige på 14 år

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Hvor er jeg glad for, at du har skrevet til brevkassen. Du har brug for hjælp, for det er på ingen måder okay, det din papmor har udsat dig for. Det er meget alvorligt og forbudt det som hun gør mod dig. Det er overgreb og det kan man som voksen komme i fængsel for! Jeg håber mit svar kan hjælpe dig, så du kan få den rette hjælp!

Du skriver i dit brev, at du ikke kan sige det til nogen. Jeg har talt med andre både børn, unge og voksne som har oplevet ting, som ikke er ok og ikke vil eller tør fortælle det til nogen, fordi de syntes det er pinligt, de er bange for, at det er deres egen skyld, og/eller er blevet truet, mon det er nogle af de samme tanker der afholder dig fra at ville tale med nogen om det? Jeg vil gerne fortælle dig meget tydeligt, at det som din papmor gør mod dig på ingen måder er din skyld, og det skal stoppes!

Efter jeg har læst dit brev tænker jeg, at du må være en sej, stærk og modig pige fordi du er så sej at skrive til brevkassen. Du er så mega sej fordi du faktisk siger fra over for din papmor, ved at sige til hende, at du vil sige det til din far. Når din papmor så truer dig ved fx at sige ”jeg er klar til at dræbe dig” så er det fordi hun godt er klar over det er ulovligt, og derfor vil have dig til at holde det hemmeligt. Det er helt forståeligt du bliver bange, og sådan skal ingen børn have det, det skal stoppes.

Selv om du skriver meget tydeligt i dit brev, at du ikke vil sige det til nogen, så tænker jeg, du godt er klar over, at det der nødvendigt, du får det fortalt, også selvom det er svært. Som du beskriver, har du det så skidt at tanker om ikke at ønske at leve mere melder sig. Jeg kan forstå det kan føles som den eneste udvej, men det er det ikke! Du kan godt få hjælp, men det kræver, at du finder nogle voksne som du kender, der kan hjælpe dig.

Hvilken voksen mon du kan bede om hjælp? Det skal være en person du stoler på og er tryg ved. Hvad med din far, hvordan er dit forhold til ham, eller måske en anden voksen du er tryg ved, det kan også være en lærer, en pædagog, en af dine veninders eller venners forældre? Hvem mon du tænker det kunne være? Du skriver, at du ikke kan sige det. Forståeligt det er svært at sige højt, derfor vil jeg foreslå du skriver det og viser brevet til den voksne du vælger, eller måske det kunne være nemmere, hvis du viser brevet du har skrevet til os og mit svar? I brevet til os, har du klart og tydeligt beskrevet, hvilke tanker og følelser, der fylder og hvilken frygt du lever med. Håber du er klar til at række ud efter yderligere hjælp. En mulighed kan også være at du kontakter BørneTelefonen på 116 111, det kan enten være ved at ringe, chatte eller sms´e. Her sidder rådgivere klar som rigtig gerne vil lytte og hjælpe. BørneTelefonen kan også hjælpe dig med at få underrettet kommunen om, de ting du har oplevet, så du kan få hjælp. Vi har det som hedder en børnebisidder. Det er en voksen, som kan hjælpe dig med at få talt med kommunen, så det kan stoppe. Måske du kan starte med at gå ind via dette link og læse mere om en børnebisidder og hvordan de kan hjælpe dig: http://www.børnetelefonen.dk/bisidder

Du kan altid kontakte politiet på 112, hvis du bliver bange og er alene med din papmor. Det er også muligt at kontakte den sociale døgnvagt, som er en voksen fra kommunen, som på alle tider af døgnet har mulighed for at hjælpe og hvis det er nødvendigt komme og hente dig, og sørge for du kommer i sikkerhed. Hvis du ringer til BørneTelefonen, hvis du bliver bange, kan vi også hjælpe med at kontakte den sociale døgnvagt. Jeg tænker det er vigtigt du ved, der er hjælp at få, på alle tider af døgnet. Du har været modig og skrive til os og bede om hjælp, håber du er klar til enten at tale med en voksen tæt på dig eller til at ringe til BørneTelefonen, vi vil rigtig gerne hjælpe dig. Ind til du er klar, tænker jeg, om det er en mulighed, at undgå at være alene med din papmor? Måske kan du aftale med din far, at du sover ved en veninde de dage han arbejder, eller at du heller vil passes af dine bedsteforældre, onkel eller tante – mon det kunne være en mulighed for dig?   Inden jeg slutter vil jeg igen slå fast, at det din papmor gør er ulovligt, og det ikke er din skyld. Det gør ondt i hjertet at læse dit brev og jeg håber virkelig, at du har mod på at få hjælp af os på BørneTelefonen eller nogen af de andre muligheder, jeg har nævnt i mit svar til dig. Jeg håber, at du finder modet til at tro på, at du ikke skal udsættes for overgreb eller trusler igen. At du kan få hjælp til at få det godt.

Mange tanker og håb fra BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.