Brev
Min Nabo Er Pervers
Hej BB.
Mig og min Nabo har været venner længe men så begyndte han at blive virkelig pervers. Jeg var tit hjemme ved ham men han begyndte at spørger om jeg ville se pornografi. I starten var det sjovt fordi det var forbudt men han spurgte hver dag. Det gjorde ham også virkelig liderlig. En dag skulle jeg sove sammen med ham. Han vågnede og gik på toilet. Så vækkede han mig. Jeg var stadig ret træt så jeg var ikke så opmærksom. Jeg ville bare sove så jeg lagde mig til at sove igen. Men så kunne jeg mærke at han begyndte at tage mine underbukser af. Han tog mit hoved ned i puden og gik op I mig. Han var min ven så jeg ville ikke sige det til nogen. Jeg var 10 da det skete og nu er jeg 13.
Jeg hved virkelig ikke om jeg burde sige det til nogen. Pls Hjælp
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng,
Mange tak for dit brev. Jeg vil først og fremmest rose dig for at have taget dig mod til at skrive herind og fortælle om oplevelsen med din nabo. Det han gjorde ved dig er nemlig langt over grænsen, ulovligt og meget meget forkert.
Jeg kan godt forstå du blev overrasket over at han kunne finde på det. Han var jo din ven og en du havde tillid til. Der er mange børn og unge der har prøvet at se pornografi sammen med en ven, og du kunne jo ikke vide hvad det ville føre til fra hans side. Det er ikke din skyld det der skete, det er vigtigt at du ved det. Hvis man skal have sex med hinanden skal begge have lyst til det og det respekterede han ikke. Han gjorde noget du ikke havde sagt 'ja' til og det var derfor imod din vilje. De fleste børn og unge er også ældre end 10 år når de har sex med en første gang. Han kunne derfor umuligt tro at du var klar til det på det tidspunkt. Mon han har samme alder som dig eller er han ældre?
Lovgivningen siger at du har ret til at bestemme over din egen krop. Det betyder, at ingen må tvinge dig til at gøre noget, du ikke har det rart med. Du bestemmer selv, hvad du vil være med til. I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Det betyder, at det er ulovligt for en over 15 år at have sex med en under 15 år. Formålet er, at beskytte børn og unge under 15 år mod at blive udnyttet af ældre og mere seksuelt erfarne personer.Mon du kendte til lovgivningen?
Det lyder som om du nu har taget afstand fra ham, og som om I ikke længere er venner, mon det er rigtigt forstået? Hvis det er tilfældet, er det flot klaret at du har lukket ham ude af dit liv, og på den måde har beskyttet dig selv imod at han gjorde det igen. Det kræver en stor styrke at gøre det, særligt fordi han er din nabo, og du derfor nok har set ham efter den episode du skriver om. Hvor må det have været svært for dig at gå med den hemmelighed så længe og godt du skriver. Det er vigtigt for dig at der er nogen der hjælper dig med at komme videre, så du på et tidspunkt kan lægge episoden bag dig. Man kan og skal ikke komme igennem det du har oplevet alene. Jeg ved nemlig fra andre børn, der har oplevet noget tilsvarende, at de fleste først begyndte at få det bedre efter de fik fortalt det til en voksen. Jeg synes du skal sige det til den voksne person du har mest tillid til. Mon det er din mor eller far, eller måske en skolelærer? Hvis det er svært at få det sagt kan det nogen gange være en hjælp i stedet at skrive det i et brev til den man vil sige det til. Du kunne også bruge det brev du har skrevet herind, da du i det rigtig fint beskriver præcist hvad det var der skete. Du kan eventuelt også vise mit svar. Kunne det mon være en god måde at gøre det på for dig?
Jeg ved fra andre børn og unge at det kan være svært at få det sagt. Nogen synes nemlig det er pinligt, måske føler de skyld og andre er bange for hvad der vil ske med den der har gjort det. Du skal vide at det på ingen måde er pinligt og ikke din skyld, det der skete. Jeg har endnu ikke hørt om en voksen der har syntes det var pinligt at få at vide fra et barn at det var blevet udnyttet seksuelt. Jeg fornemmer at du indtil nu har beskyttet din nabo lidt fordi han jo var din ven. Er det rigtigt forstået? Jeg tænker at når han kunne finde på at gøre noget så forkert mod sin ven, dig, at han har brug for hjælp. Hvis han ikke får hjælp kan han måske også finde på at gøre det mod en anden på et andet tidspunkt? Hvad tænker du om det jeg skriver?
Jeg håber du vil bruge noget af det mod du har vist, ved at skrive herind, til at tage fat i en voksen du har tillid til og få den hjælp du har brug for til at komme videre i dit liv. Du er også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på chatten. Her sidder der erfarne rådgivere som er vant til at snakke med børn og unge, også om ting der kan være svære at snakke om. Jeg ønsker dig al det bedste.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen