Min kørerlærer der tager på mig

Brevet er anonymiseret og rådgiveren har læst hele brevet

Kære brevkasse.

Håber at I kan hjælpe mig med mit dillema.

Jeg er lige nu i gang med at tage kørekort, og jeg har valgt en mindre køreskole drevet af en ældre mand. Vi er et relativt lille hold på 10 elever, og stemningen er løssluppen og hyggelig på holdet.

Der florerer mange rygter i byen om at han tager på pigerne, men troede bare at det var onde rygter. Men det er rigtigt.

I hele den tid jeg er til teori er der ingenting overhovedet. Han er flink og morsom, og minder en lidt om en “bamsefar”. Han er en dygtig lærer, og var rigtig glad for at jeg havde valgt ham.

Da jeg så begynder at komme ud og køre, med bare ham og mig i bilen, begynder han dog at blive lidt ubehagelig.

Han lægger nogle gange sin hånd på mit lår hvis jeg er nervøs, og han tager fat på min hånd på rattet, og kærtegner den på en meget forkert måde i lidt for lang tid.

Alle de ting har jeg kunnet se igennem fingre med. Han er jo en dygtig lærer, og jeg føler mig ikke helt vildt krænket, selvom det dog er lidt ubehageligt i øjeblikket.

Men da jeg var oppe til min køreprøve her for nogle dage siden blev det for meget. Det var 3. gang jeg var oppe, og jeg dumpede desværre igen. Jeg skulle kæmpe med at holde tårerne tilbage, og i sådan en situation ville det være mere passende at klappe mig på skulderen. Men han vælger så istedet at klappe mig 5-8 gange let på røven. Og der er ingen tvivl overhovedet! Det var virkelig at gå over min grænse, og det var rigtig rigtig ubehageligt.

Der skete ikke mere på turen hjem fra kørerprøvestedet, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu.

Skal jeg lade som ingenting eller kontakte politiet eller noget helt andet.

En af mine drengevenner blev rigtig oprørt da han hørte det, og var allerede der klar til at føre retssag mod ham, men han er jo en god lærer, og vil jo ikke ødelægge noget for ham.

Jeg er virkelig i tvivl!

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 17,

Tak for dit meget ærlige brev, der flot beskriver, hvordan din kørelærer overskrider dine grænser, og hvad der er lovligt.

Jeg vil give dig helt ret i, at han går over dine grænser og  jeg vil sige, at den kørerærer misbruger sin autoritet og den situation man som køreelev er i. Det er altså på ingen måde ok - og slet ikke tilladt! I forvejen kan det for mange være et svært rum at lære og køre bil, skal man så også forholde sig til om kørelæreren rører ved én, det er bare ikke i orden!

Først vil jeg sige til dig, hvor godt det er, at du har mod til at sætte ord på din oplevelse med din kørelærer. Der findes jo ander unge, der har oplevet det samme som dig, men måske ikke haft det samme mod. Mange kan føle skam og at det er deres egen skyld, at der skete - og det nok bare var for at trøste eler andre ting. Men det du beskriver er at gå over grænsen! Du er sej

Jeg forstår godt dit dilemma og alle dine tanker om alt det gode ved din kørelærer, og det er flot, at du kan få øje på hans kvaliteter bag hans meget grænseoverskridende opførsel. En ting er sikkert, og det er, at han skal stoppes.

Jeg tænker, at din ven har ret i, at du kan politianmelde ham. Måske finde frem til andre, som har været udsat for de samme ting. Så I står flere sammen. Vælger du at anmelde eller tale med politet om det, så skal de spørge ind til situationerne og hvornår det skete. Det kan godt føles ubehagekligt og derfor er det godt at have en god ven eller voksen med. Politiet gør det kun for at få så meget at arbejde med som muligt.  Det vil være en rigtig god idé at tage en med til anmeldelsen eller ved siden af dig, hvis du ringer til politiet og siger det.

Du kan også vælge at få hjælp af dine forældre og få dem sammen med dig til at skrive eller ringe til Politiet, hvor I beskriver dine oplevelser. Måske kender du andre af dine veninder, der har oplevet det samme, som du kan referere til.

Det kan godt være, at han er god til sit job, men det er ikke godt nok, hvis han ikke kender sine grænser for, hvad der er lovligt uden for kørebanen og teorilokalet.

Jeg håber virkelig, du holder fast i dit mod til at få din kørelærer meldt på den ene eller anden måde. Jeg er sikker på, at du bliver rollemodel for mange, fordi du tør sætte ord på dine oplevelser med kørelæren.

Du kan også ringe til BørneTelefonen 116111 og få snakket med en voksen, der kan hjælpe dig i gang med næste skridt.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.