Brev
Min kæreste tvinger mig til ting
Hej jeg er en pige på 13 år jeg har virkelig et problem.
Jeg har en kæreste han er 16, alle mine veninder syntes at han er sygt lækker (det er han også) og bor 3 timer væk fra ham
nå men vi snapper hver dag men her på det sidste ville han gerne havde ag jeg sendte nogle billeder og det gjorde jeg så (sendte både billeder af mig normalt men også i bikini) han skrev der efter at jeg så mega fræk ud og om jeg ikke ville sende nogle frække snaps og det gjorde jeg så jeg sender et biled af mig i bh.
Nogle timer efter skrev han om han måtte se mig i undertøj så det sender jeg også. Nu har det er sået på i 5 dage og idag spurgte han så om han måtte få et nøgen biled men jeg sagde nej til det men det er som om at han ikke helt ser hvad jeg skriver for han forstod det godt
han så skrev han hvad med en anden dag ( han er generelt ret meget følde at skrive med men det har jeg det som om at når jeg nu sender et undertøjsbilled er han totalt ligeglad han skriver bare ej hvor er du lækker Skat som han har skreven de sidste 5 dage.
Btw mine forældre ved ikke at jeg er kærester med ham. Hjælp hvad skal jeg gøre næste gang han spørg om nøgenbiled så jeg ikke sender et?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Det er dejligt at have en sød og skøn kæreste, som veninderne ovenikøbet synes er sygt lækker, alligevel skal han respektere dig og dine grænser, og det lyder det ikke til at han gør.
Det er ikke ok at han blive ved med at presse dig til at sende billeder, som bliver mere og mere intime.  Jeg kan kun understrege overfor dig, at du IKKE skal sende nøgenbilleder til ham.
Det er en skærpende omstændighed, at han som 16 årige beder en 13 årig om dette. Det er faktisk ulovligt og bliver betraget som opfordring til børnepornografi, da er under 15 år – er du også under den seksuelle lavalder.
Det kan få store konesekvenser for ham, men også for dig, hvis dine billeder, skulle blive delt – vist til andre. Prøv at tænke på at det kan ske, hvad ville du synes om det?
Jeg tænker, selvom du er glad for ham, at han virker manipulerende overfor dig og det bliver jeg bekymret for. Han er ældre end dig og burde ikke presse dig som han gør. Du har også selv lagt mærke til, at han virker lidt ligeglad og skriver det samme svar til dig.
Der kan godt ske en magt ulighed i jeres forhold, netop på grund af jeres aldersforskel.
Du er yngre og måske mere modtagelig, end en lidt ældre person ville være. For du sidder jo netop nu og ved ikke hvordan du kan få stoppet hans anmodninger om nøgenbilleder. Kan du godt følge mig i, at han presser dig og manipulerer med dig?
Jeg tænker at du måske selv er lidt bekymret for, om jeres forhold er okay? Dette skriver jeg fordi du har valgt at holde det hemmeligt for dine forældre.
Selvom du muligvis vil finde det lidt svært, så vil jeg foreslå at du får snakket med dine forældre omkring din kæreste og det at han forsøger at presse dig til at sende nøgenbilleder. For det skal han stoppes i at forsøge.
Måske er der andre voksne du hellere vil tale med? Måske en lærer på skolen eller an anden i din familie? Hvad tænker du om det?
Lige nu og her, kan du skrive til ham, at du ikke sender nøgnebilleder til ham, hverken idag eller en anden dag, og at han ikke skal spørge dig mere. Fortæl du har undersøgt det og fundet ud af, at det er ulovligt at bede om.
Fortæl at bliver han ved med at spørge, så vil du ikke skrive mere med ham. Jeg vil også opfordre dig til, at du beder ham slette de billeder han allerede har fået.
Bliver han sur over det eller truer dig med at dele dine billeder, hvis du ikke sender flere (det ved jeg selvfølgelig ikke om han gør), tror jeg, det er fordi han godt ved, at det er forkert at bede om.
Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært, at sætte en grænse for en kæreste som man er rigtig glad for. Derfor er det rigtig vigtigt at du får støtte af nogen voksne omkring dig. Måske er der en af dine forældre, som du taler bedst med, som du har mod på at snakke eller skrive med?
Måske kan du få hjælp til at gemme jeres samtaler; de ting, han har skrevet til dig. Så du har beviser på de ting. Du kan også anmelde hans profil til snapchat, da han presser dig og du er under 15. Du kan også anmelde ham til politiet. Og du kan blokere ham.
Du kan også læse mere her omkring billeddeling og hvordan man får det slettet her: Slet-det  Måske sammen med en voksen, der kan støtte dig i det.
Jeg tror på dig, at du godt kan lære at sige fra og sætte dine grænser. For du ved allerede at din kæreste presser dig alt for meget!
Du er meget velkommen til at ringe eller skrive til os på 116111, så lytter og hjælper vi gerne.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen