min far vil ha slikket klunker.

Hej BB!
Jeg hedder A. Jeg er 13år. Min far har engang tvunget mig til at slikke hans tissemand, men han var godt fuld.
Jeg gjorde det, og jeg synes det var grænseoverskridende.
håber i vil give mig et godt tip!

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A. Tak for dit modige brev.

Jeg kan forestille mig, at det ikke må have været helt let at skrive om det, og måske har du heller ikke fortalt det til nogen..? Det ved jeg i hvert fald fra andre børn, der har været udsat for at blive tvunget til at gøre noget sammen med en voksen, som de ikke havde lyst til. Så kan det være rigtig svært at skulle sige det til nogen. Det er sejt, at du har skrevet så ærligt og direkte om det.

I brevet har du skrevet dit fulde navn, og det har vi valgt at forkorte, så du ikke kan blive genkendt, hvis nogen andre læser dit brev her i brevkassen. Måske har du skrevet det, fordi du gerne vil have, at vi hjælper dig med at fortælle til nogen, hvad der er sket? Det kan vi ikke gøre ud fra dit navn alene, men vi vil rigtig gerne hjælpe dig - ligesom vi har hjulpet rigtig mange andre børn, der var ude for noget grimt, som de ikke helt vidste, hvordan de skulle få det bedre efter. For når man oplever sådan noget, kan det godt komme til at fylde så meget i ens tanker, at man går og får det ret skidt. Er det mon sådan, du har det? Og er det mon derfor, du skrev dit navn?

Her på BørneTelefonen har vi rådgivere klar ved både telefon og chat hver dag fra kl. 11 til 23, så du kan enten ringe, sms'e eller logge på chatten og tale direkte med en roligt og forstående voksen, som godt ved hvordan det kan føles, når man har svært ved at overskue, hvad der skal ske. Nummeret er 116111, og chatten kan du finde her på hjemmesiden.

Din far var fuld, da det skete, men det er ikke en undskyldning, og din far ved nok godt, at det er forkert - og at det faktisk ikke er lovligt. Jeg tror, det er ret vigtigt, at der bliver gjort noget, så det ikke kommer til at ske igen, også selv om det så kræver, at du skal fortælle til nogen, hvad der er sket. Det kan vi hjælpe dig med, og det har vi også hjulpet andre børn med. Selv om det kan være svært at forestille sig, så kan din far faktisk få hjælp og komme i behandling, så han ikke mister kontrollen på den måde igen - både med hensyn til at blive for fuld og til at tvinge dig til ting, der er grænseoverskridende og krænkende.

Jeg forstår, hvis du er skræmt og forvirret, men kære A - du har ret til at få hjælp, og det har du bedt om nu. Jeg håber virkelig, du også tager næste skridt og kontakter os igen.

Mange hilsener fra BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.