Min far og bror er ubehagelige

Hej BB

Da jeg var lille kan jeg huske nogle ubehagelige perioder…

da jeg sov med mine forældre rørte min far mig omkring maven og lidt nede i underbukserne.

Jeg stivnede altid og vidste ikke hvad jeg skulle gøre og håbede bare på at det ville stoppe fordi jeg vidste godt at det var forkert.

Min far tager mig også heletiden mig på røven og det har han gjort i flere år og han gør det stadig. Jeg har sagt at han skal stoppe men så siger han bare fx “nååårh jamen så får du bare ikke noget mad”(han siger det for “sjov”)

Min bror har jeg også haft nogle ubehagelige perioder med da jeg var ca. 8 år tror jeg.

Jeg kan huske at han altid lukkede døren hvis jeg var inde hos ham og hvis jeg prøvede at komme ud bed han mig eller slog og jeg turde tilsidst aldrig prøve at komme ud.

Han begyndte at gnide sig op af mig og slikke mig dernede.

Og så da jeg var 11 sad jeg og så tv og så kom min bror og spurgte om jeg ville have sex med ham og jeg råbte så nej og han begynder så at nusse min arm og sige :”kom nu…ligesom i gamle dage” Og efter mit nej nummer 1000 siger han at det bare var for sjov.

Men siden er der ikke sket noget mellem mig og min bror.

Det skal lige siges at han har ADHD og han er 4 år ældre end mig.

Og jeg tør ikke sige det til nogen overhovedet! Jeg har ingen venner, ingen tæt familie(jeg tror at min mor er ligeglad med mig eller ikke vil tro på det).

Jeg stoler heller ikke rigtigt på mine lærere den ene er sådan ret dårlig til at give råd og er lidt gernert og den anden er næsten lige blevet lærer.

jeg en meget stille pige og jeg kan ikke lide at åbne mig for nogen.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for jeg har ikke lyst til at miste min far eller såre min bror eller at folk synes jeg er ulækker.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige Hvor er det godt, at du skriver ind til os. Du har skrevet et fint brev med mange gode forklaringer, der beskriver dine tanker og dit problem. Du beskriver til sidst, at du ikke har lyst til at miste din far. Jeg tænker, at du skriver det, fordi du godt ved, at det er ulovligt og meget forkert, det han har gjort ved dig, da du var lille? Det kan ikke stå klart nok, at det er ulovligt og meget alvorligt. Men det betyder også, at det derfor er meget vigtigt, at du får hjælp, din far skal også have hjælp, men først og fremmest skal du have hjælp til at kunne leve med de forfærdelige oplevelser, du har haft med din far og bror. Du er optaget af, at du ikke har lyst til at fortælle det til nogen, og du fortæller om en masse, som du ikke har lyst til at fortælle dette til, men for mig er det tegn på, at du et eller andet sted ved, at det er nødvendigt at fortælle det til nogen. Men husk, at det kan være alle, lige den voksen, du føler du bedst kan fortælle det til, det behøver ikke være din mor eller dine sædvanlige lærere. Det kan være en helt anden lærer, din læge, en helt tredje. Det vigtige er i første omgang ikke hvem, men at du får det fortalt. Selvfølgelig skal det være en, du føler dig tryg ved og tror kan tage vare på at hjælpe dig videre, men nogle gange skal man lede lidt andre steder, end man lige tror, for at finde en at betro sig til. Du fortæller, at du er stille og ikke kan lide at åbne dig for nogen, men måske det kan være en ide blot at vise dit brev til en start? Jeg undrer mig over, om der ikke er nogen lærere eller pædagoger fra et tidligere fritidshjem, der har spurgt ind til din verden og trivsel, når du har været stille om måske lidt indelukket? For hvis der er bare en enkelt voksen der har det, kunne du måske tage fat i hende/ham? Jeg tænker på den styrke, du har, når du i de situationer, hvor din far stadig er ubehagelig, siger fra og siger stop. Kan du mon bruge den styrke og den vilje til at samle alt det mod, du har i dig til at vise dit brev til nogen? Jeg kan godt forstå, det er svært, og det kræver tid at finde alle sine kræfter frem og bruge på en gang, men jeg vil ønske for dig, at du lykkes med det. Ingen skal gå med de ting, du går med, alene. Ingen. Jeg håber virkelig, at du kan bruge mit svar, eller bare noget af det, til at få sagt det højt og få hjælp til at bearbejde det, så du kan komme i gang med at leve lidt mere frit. Her på BørneTelefonen vil vi også rigtig gerne hjælpe dig med at finde frem til, hvordan du bedst kan få hjælp. Måske har du mod på at ringe eller skrive på tlf 116111 eller logge på chatten og skrive direkte med en rådgiver?Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.