min fætter tager på mig!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Kusine

Hvor er det godt, du skriver ind til BørneBrevkassen, for det lyder som om din fætter har trådt over dine grænser, og det er meget flot, at du selv er opmærksom på det og så god til at bemærke det.

Din fætter har været hurtigt væk igen de gange, han har gjort det, så jeg kan forstå på dit brev, at du ikke rigtig har fået sagt fra overfor det og ikke har anet, hvad du skulle gøre? Jeg kan godt forstå, du er blevet helt paf og overrasket, og så er det helt normalt, at man ikke lige får reageret i øjeblikket.

Du skriver, at du ikke har fortalt det til nogen, men jeg tænker, det er rigtig vigtigt, at du får fortalt til en voksen, du er tryg ved, og som kan hjælpe dig med at få sagt fra overfor din fætter, for det er forkert, det han gør, og jeg tænker også, at han måske selv er klar over det, siden han løber hurtigt væk lige efter han har gjort det.

Kan du komme i tanke om en voksen, du kan fortælle det til? Måske din mor, din far, et andet familiemedlem, en lærer eller måske en nabo eller god ven eller veninde til dine forældre?

Det er helt tydeligt, at din fætter går over dine grænser, og det er vigtigt, at du får en voksen til at hjælpe dig med at sætte dine grænser overfor din fætter, især når I ikke er særlig gode venner, for så er det endnu sværere for dig at tale med ham alene.

Måske er det svært at fortælle det direkte, så er det en mulighed at vise dette brev i stedet for og få den voksne til at læse det, så skal du ikke fortælle det hele, hvilket forståeligt kan være meget svært.

Jeg håber mit svar har hjulpet dig, men måske sidder du stadig tilbage med spørgsmål, eller du er måske slet ikke parat til at fortælle det til nogen, du kender endnu, så er det altid en mulighed at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på BørneChatten og få vendt dine tanker helt anonymt.

Med venlig hilsen
BørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.