… min eks…

hei…
jeg er en pige på 16… jeg har haft en kæreste der nu er en eks… han er også 16… bare så man ved det ik er en der er meget ældre… men… han er begyndt at få ejer fornemelser for mig… jeg ved ik hvor lang tid han har haft det…

jeg fandt ud af det for lidt siden da han skrev at jeg kun måtte elske mig… og ringede til en af mine venner og sagde han sku holde sig væk fra hans dame… det bekymrer mig meget… det startede alt sammen med at jeg for ca 2 år siden til en juleaften drak lidt vin sammen med familien…

jeg skrev så til ham hvorpå han slog op… ca en uge senere fik han en ny kæreste… vidste han havde flirtet med hende i noget tid… vidste også han snavede med forskelige piger… hvilket han stadig gør… men… mens han havde den kæreste kaldte han mig så hjem til ham…

han havde lyst til at… være hende utro… jeg ville self ik fordi jeg kendte hende… men han tvang mig til forskelige ting… havde han også gjort før… men… den dag idag er de slået op… han kalder mig stadig hen engang imellem… siger han bare vil hygge og se en film… men ender altid med at han tvinger mig til alt muligt mens han nærmest kvæler mig…

nogle gange har han også gjort det med en slags skyder eller en kniv… for… han bor jo hjemme… og… han vil ik ha forældrene høre mig når de er hjemme… så han bruger de metoder til at få mig til at holde mund mens han ellers gør alt muligt… noget af det værste er også han ik bruger kond… selvom jeg så mange gange har tigget og bedt ham om det…

han er også begyndt på at noget af det tøj jeg har er noget jeg kun må ha på ud til ham… ellers må jeg aldrig ha det på… også blir jeg ofte bedt om at slæbe alt det tøj, kjoler og halskæder med hen til ham… han syns åbenbart det er “frækt”… og… hvis jeg har glemt noget af det… så gør han det hårdere og voldsommere når han igen tvinger mig til at sku forskelige ting… men…

jeg kan jo godt se det ik er godt… så… jeg har prøvet et par gange at stoppe kontakten med ham… han er jo ik min type… han hader dyr, børn og elsker at bo i en lille indeklemt lejlihed… hvorpå jeg elsker dyr, børn og elsker at bo i et stort villa hus med stor have… men… når jeg begynder ik at ville se ham mer… prøver jeg self at være flink… kan ik få migselv til at være hård…

men… han begynder at gi mig skyldfølelse… som om alting er min skyld… ved godt han både har damp og asperger tror jeg det var… men… jeg er en lille pige der selv er autist… han mener også han er bedre end alle andre… og ved udmærket jeg ser mig lavere end alle andre… men… fordi han gir mig skyldfølelse og begynder at lokke mig ud til ham… så sker det igen og igen og igen…

og det er ikke bare sølle 20 minuter eller sårn jo… 1.5-2 timer hvor jeg blir klemt ind mod væggen eller ned i sengekanten… eller op mod et træ ude i en skov… mens jeg skriger og råber han skal stoppe… mens han blir sur… begynder at kvæle mig mens han siger skræmmene ting og gør det hårdere og hårdere…

ja… jeg er bange for ham… men jeg kan ik finde ud af at sige fra… jeg har prøvet at be venner om hjælp… men… han blir mer sur… og forlanger jeg ik taler med dem… det værste er at jeg nu også er forelsket i en anden… og… når jeg godt kan li en fyr vil jeg ik at en fyr som er sårn skal kalde mig ud når det passer ham…

og jeg skal lige sige det ik kun er sårn at jeg tar ud til ham når han “kalder” men… har lange diskutioner mens jeg græder og ber om jeg ik behøver… men han siger jeg SKAL gøre som han siger… og… jeg er kun en lille pige… jeg tør ik andet?

også… han blir sur over jeg er begyndt at få venner… men… her forleden sagde jeg så jeg ku li en anden fordi han prøvede at lokke mig ud… og kom igen med at der ik var noget sex eller noget den her gang hvilket han altid siger… men… fordi jeg sagde jeg ku li en anden så sagde han “du skal kun elske mig, hold dig fra ham du kan li”… og begynder på at jeg ik må se en af mine bedste venner fordi den ven prøvede at støtte mig ved at snakke med ham…

men min eks ringede min ven op og sagde “hold dig væk fra min dame”… min eks prøver også at bilde mig ind at hvis han bringer mig smerte er det fordi han elsker mig… og jo mer smerte… jo mer elsker han mig… det får mig jo til at tænke han elsker mig rigtigt rigtigt meget… men… det skræmmer mig bare… han siger også at ægte kærlighed så kan man elske en idiot… så… han ved han er en “idiot” selvom jeg aldrig ville kalde en det i alvor… men når nu han selv siger det?

men… jeg ved ik hva jeg skal gøre… jeg har prøvet at fjerne alt kontakt til ham… men aligevel finder han mig og nærmest tvinger mig ud til ham… og han ved det er voldtægt det han laver… han folk ku melde ham… han er også begyndt både at sælge og selv at ryge sårn noget giftigt nødde haløj… som han også vil ha mig til at ryge…

men… han gir mig lavt selvværd medvilje og prøver at forvirre mig (hvilket altid lykked)… og det jeg egentligt bare ville spørge om… hva kan jeg gøre? har i ik et godt tip?

jeg ved ik hva jeg skal gøre… også fordi hans forældre jo er flinke nok… og selvom han er ond over for både dem og hans søster… så… vil jeg ik melde deres søn for sårn noget… de ville hadde mig… og han ville bli meget vred og sende nogle af hans venner efter mig… så… jeg ved virkeligt ik hva jeg skal gøre…

kærligst hilsen en meget forvirret og bange pige

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære en meget forvirret og bange pige

Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller, at du har haft og til dels stadig har et voldeligt og meget voldsomt forhold til en dreng på din egen alder.

Det lyder som om, at det har været en svær og meget grænseoverskridende periode for dig at kende ham og være kærester med ham. Dine beskrivelser virker også på mig som meget voldsomme, og jeg tænker, det er meget modigt og flot af dig at skrive om det i et brev til os.

Først vil jeg sige, at det er godt, at han ikke længere er din kæreste. Jeg tænker nemlig, at det slet ikke er i orden, det han har gjort ved dig - hverken volden, stofferne, jalousien eller det, at han tvinger dig til ting, du ikke har lyst til. Alt det du skriver han udsætter dig for, virker grænseoverskridende og meget ubehageligt, og jeg tænker, at det er rigtig flot, at du selv kan se det, men jeg tænker også, at det er meget vigtigt, at det ikke fortsætter. Han lytter ikke til dig, og jeg kan være bange for, at du bliver endnu mere ked af det, forvirret og bange og måske risikerer du oveni at blive gravid eller smittet med en kønssygdom, fordi han nægter at bruge kondom.

Hvis du har brug for lidt mere information omkring, hvad BørneTelefonen kan tilbyde af støtte i forbindelse med kærestevold, kan du læse om det her: Når kærlighed gør ondt >>

Du skriver selv, at du godt kan se, at det ikke er godt, så du har prøvet et par gange at stoppe kontakten med ham. Du skriver, at han er faktisk ikke er din type, men når du begynder ikke at ville se ham mere, skriver du, at du prøver at være flink, du kan ikke få dig selv til at være hård. Samtidig skriver du, at han giver dig lavt selvværd med vilje og prøver at forvirre dig, hvilket altid lykkes.

Jeg tænker, at mange, der er i et voldeligt forhold, kan genkende disse følelser, og det er helt forståeligt, at det er svært at holde fast. Du synes hans forældre er flinke, og du vil ikke gøre dem kede af det, og måske er du også lidt bange for ham? Han lyder i hvert fald ikke helt ufarlig på mig (du skriver blandt andet, at han har taget kvælertag på dig, og vil sende nogle venner efter dig!!).

Jeg tænker umiddelbart, at du har stor brug for voksenhjælp og -støtte til at klare denne meget svære situation. Du skriver ikke noget om dine forældre eller andre voksne? Men jeg tænker, at det ville være en rigtig god idé at involvere nogle voksne, så de kan støtte dig bedst muligt og hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan komme videre og væk fra ham.

Jeg synes, du beskriver en meget voldsom og meget farlig situation, og det er vigtigt, at der er nogen, der kan passe på dig i den, for det er umiddelbart et alt for stort ansvar for dig at stå alene med. Jeg håber derfor, at du kan komme i tanke om en person, der vil kunne hjælpe dig.

Er det svært selv at finde frem til en sådan person, eller har du brug for at snakke yderligere om din situation med en af vores rådgivere, er du altid meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen, BørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.