… min eks…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære en meget forvirret og bange pige

Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller, at du har haft og til dels stadig har et voldeligt og meget voldsomt forhold til en dreng på din egen alder.

Det lyder som om, at det har været en svær og meget grænseoverskridende periode for dig at kende ham og være kærester med ham. Dine beskrivelser virker også på mig som meget voldsomme, og jeg tænker, det er meget modigt og flot af dig at skrive om det i et brev til os.

Først vil jeg sige, at det er godt, at han ikke længere er din kæreste. Jeg tænker nemlig, at det slet ikke er i orden, det han har gjort ved dig - hverken volden, stofferne, jalousien eller det, at han tvinger dig til ting, du ikke har lyst til. Alt det du skriver han udsætter dig for, virker grænseoverskridende og meget ubehageligt, og jeg tænker, at det er rigtig flot, at du selv kan se det, men jeg tænker også, at det er meget vigtigt, at det ikke fortsætter. Han lytter ikke til dig, og jeg kan være bange for, at du bliver endnu mere ked af det, forvirret og bange og måske risikerer du oveni at blive gravid eller smittet med en kønssygdom, fordi han nægter at bruge kondom.

Hvis du har brug for lidt mere information omkring, hvad BørneTelefonen kan tilbyde af støtte i forbindelse med kærestevold, kan du læse om det her: Når kærlighed gør ondt >>

Du skriver selv, at du godt kan se, at det ikke er godt, så du har prøvet et par gange at stoppe kontakten med ham. Du skriver, at han er faktisk ikke er din type, men når du begynder ikke at ville se ham mere, skriver du, at du prøver at være flink, du kan ikke få dig selv til at være hård. Samtidig skriver du, at han giver dig lavt selvværd med vilje og prøver at forvirre dig, hvilket altid lykkes.

Jeg tænker, at mange, der er i et voldeligt forhold, kan genkende disse følelser, og det er helt forståeligt, at det er svært at holde fast. Du synes hans forældre er flinke, og du vil ikke gøre dem kede af det, og måske er du også lidt bange for ham? Han lyder i hvert fald ikke helt ufarlig på mig (du skriver blandt andet, at han har taget kvælertag på dig, og vil sende nogle venner efter dig!!).

Jeg tænker umiddelbart, at du har stor brug for voksenhjælp og -støtte til at klare denne meget svære situation. Du skriver ikke noget om dine forældre eller andre voksne? Men jeg tænker, at det ville være en rigtig god idé at involvere nogle voksne, så de kan støtte dig bedst muligt og hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan komme videre og væk fra ham.

Jeg synes, du beskriver en meget voldsom og meget farlig situation, og det er vigtigt, at der er nogen, der kan passe på dig i den, for det er umiddelbart et alt for stort ansvar for dig at stå alene med. Jeg håber derfor, at du kan komme i tanke om en person, der vil kunne hjælpe dig.

Er det svært selv at finde frem til en sådan person, eller har du brug for at snakke yderligere om din situation med en af vores rådgivere, er du altid meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen, BørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.