Brev
Min bedste ven tager på mig konstant
Hej bb
Mit problem er at min bedste ven kanstant tager på mig og kan virkelig ikke lide det jeg har en kæreste som VIRKELIG ikke lide det og er bange for at han ikke vil mig mere hvis min bedste ven bliver ved
Også selvom jeg siger stop bliver han ved og hvis jeg går væk følger han efter ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre håber i kan hjælpe
På forhånd tak
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Hvor er det dejligt, at du både har en bedste ven og en kæreste. Ud fra det du skriver fornemmer jeg, at din ven har lidt svært ved at se forskellen. Mon han er klar over, at der er en forskel? Gode venner har stor betydning i vores liv. Dem kan vi snakke med om forskellige ting – både de gode ting men også de svære. Venner vil altid være der for os, mens kærester kan komme og gå. Lige den forskel tror jeg er vigtig for din ven at kende til.
Har du mod til at snakke med ham om det? Fortæl ham også hvor vigtigt det er for dig, at når du siger stop, så betyder det stop, men ikke stop for jeres venskab. Fortæl ham, at du stadig gerne vil være bedste ven med ham. Men at han skal stoppe da det ikke er godt for dig og jeres venskab.
Du kan måske også spørge ham, hvorfor han bliver ved trods det, at du siger stop. Det kan ofte hjælpe at snakke konkret om tingene. Din ven har måske svært ved at forstå, at din kæreste må noget med dig, som han ikke må. Så en snak om tingene, når du er alene med ham, det kan give svar på en del og være en hjælp. Det kan samtidig give jer begge en indsigt i jeres måde at reagere på. Vi mennesker tror ofte, at andre kan tolke hvad vi tænker, men desværre er det ikke sådan. Derfor er ord så vigtige.
Men vær tydelig
Jeg håber, du kan bruge mit svar ellers er du velkommen til at skrive igen eller ringe til børnetelefonen på tlf.: 116 111. Der sidder en voksen, som hver dag hjælper børn og unge med råd om svære ting. Vi vil altid gerne hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen